Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Du borde väl få denna ifall givaren går för dåligt

1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Användarvisningsbild
av MoteX740
Hmm, nej då borde det ju inte vara den ..

Har iallafal eventuellt fått tag på en Fuelrail nu ..
335:-

har dragit åt insuget med ny packning och packningsklet på burk så det ska bli tätt..

Kammen såg inte ut att ha rappat iallafal.

Några mer tipps på det man kan kolla, Känns som jag har kollat allt :shock:
och skiten startar iallafal inte ...
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kan ju ändock vara givaren som är halvtaskig men inte tillräckligt dålig för att ge felkod .... för att virra till det ordentligt ha ha ha
Användarvisningsbild
av MoteX740
man kanske får leta upp en beggad på skroten då bara för att vara på den säkra sidan ..

ska iallafal ta bort den och kolla hur den ser ut .

NÅGON SOM VILL HA EN BIL BILLIGT? Börjar bli less på denna nittiotvåa som aldrig startar ..
Användarvisningsbild
av MoteX740
ja det är Putts väck ! mycket konstiga sladdar som fanns där ..
kan som kopplade in det värkade ha tummen mitt i handen ,..
Användarvisningsbild
av MoteX740
Kan det va tempgivaren till motorstyrningen som börjar ge sig? även fast ja inte får någon felkod på den ?
Någon som föreslog det, tänkte bara kolla om det är något som någon varit med om ?
Användarvisningsbild
av Bettan
sidhabo skrev:Kan ju ändock vara givaren som är halvtaskig men inte tillräckligt dålig för att ge felkod .... för att virra till det ordentligt ha ha ha
Tidigare i somras gick impulsgivaren sönder på min 740-92 och då upplevde jag problemen så här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31750

Till en början blev motorn svårstartad ibland, vilket jag trodde berodde på en defekt backventil men sen jag åtgärdade impulsgivaren har inte det problemet märkts av. Startsvårigheterna utvecklade sig till ryckig gång vissa dagar men i motsats till dig tyckte jag att motorn gick ryckigt enbart de dagar då det var varmt ute och att motorn gick bra när det var kallt. Ibland fungerade bilen felfritt men de dagar då motorn gick ryckigt blev fler och fler och den ryckiga gången förvärrades så att bilen gick på tre cylindrar och ibland blev det nästan omöjligt att köra bilen ty vid minsta lilla acceleration blev motorn totalt kraftlös. En av de dagar då bilen fungerade felfritt blev det i alla fall tvärstopp då jag körde på en grusväg full av håligheter för då dog motorn totalt. Efter det gick det inte att starta motorn och tände den till någon gång så gick den bara på någon cylinder och orkade inte dra runt sig själv. Var långt hemifrån och fick dra in bilen till verkstad. Verkstaden konstaterade att impulsgivaren var trasig och att styrboxen var defekt. Efter bytet har bilen fungerat felfritt.

Vad jag ville komma till var att min motor heller inte någon gång satte den felkod, som hör till impulsgivaren. Därför tycker jag att om du har möjlighet att låna en impulsgivare eller få tag på en billigt på skroten så ska du pröva att byta impulsgivaren. Impulsgivarna har tydligen en tendens att slitas ut så att de delvis fungerar och inte som man kan tro antingen fungerar felfritt eller rasar totalt med felkod som följd.
Användarvisningsbild
av MoteX740
Okej, SuperTack för den infon 8)
Då ska ja alltså se till att få tag på impulsgivare om inte tempmätaren hjälper 8)
Användarvisningsbild
av MoteX740
okej har haft den fördelare och gjort rent men den beter sig lika dant iallafal...
Ska köpa ny impulsgivare, är det samma som vevaxellägesgivare på mekonomen ?
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]