Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
Visst är det så att både radpumpar och rotorpumpar är drivna av motorn mekaniskt antingen av drev eller tandrem. Och de skall stå väldigt exact för att prestera det som förväntas.

Hur det förhåller sig med de elekroniskt styrda dieselinsprutningen vet jag ej men antar att det är ett modernare system som styrs elektriskt.

Men det är ju basic även för en lastbilsmeck ;-)
Ska ägna en stund åt Vadis´s information om dieselarna i Volvo :-)

Nu vet jag. En lågtryckspump o en högtryckspump båda verkar vara eldrivna men inte säker angående högtrycksdelen. Oklart i vadis.
Sedan styrs insprutnings injektorn elektriskt.
Senast redigerad av 1 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lilja
S60AWD2.5T skrev:Visst är det så att både radpumpar och rotorpumpar är drivna av motorn mekaniskt antingen av drev eller tandrem. Och de skall stå väldigt exact för att prestera det som förväntas.

Hur det förhåller sig med de elekroniskt styrda dieselinsprutningen vet jag ej men antar att det är ett modernare system som styrs elektriskt.

Ja gamla insprutningspumpar måste stå EXAKT. Men vi snackade matarpumpar här, och det är bara en bränslepump, det är helt oväsentligt hur den står då det bara är en kugg i transmissionen.

Dagens lastbilar har enhetsinsprutare som har egna pumpar i sig kan man säga. Så matarpumpen ger dom bara tillräckligt med diesel sen skapar insprutarna själv trycket.
Användarvisningsbild
av Lilja
S60AWD2.5T skrev:Visst är det så att både radpumpar och rotorpumpar är drivna av motorn mekaniskt antingen av drev eller tandrem. Och de skall stå väldigt exact för att prestera det som förväntas.

Nu vet jag. En lågtryckspump o en högtryckspump båda verkar vara eldrivna men inte säker angående högtrycksdelen. Oklart i vadis.
Sedan styrs insprutnings injektorn elektriskt.
Kan förklara det istället om vi nu tvunget ska börja snacka lastbilar.

På gamla lastbilar om vi nu snackar volvo här men et är i princip samma sak på andra märken också. Där Har vi en matarpump och en insprutningspump. Matarpumpen sitter på insprutningspumpen och drivs av insprutningspumpens axel. Denna fungerar på samma sätt som gamla mekaniska matarpumpar till bensinmotorer så den går bara att sätta på ett sätt då den har en vipparm som pumpar upp och ner.
Matarpumpen förser insprutningspumpen med diesel. Inspruningspumpen går att vrida runt sin axel och det går även att vrida själva pumpkopplingen för att ställa in insprutningen. Detta måste vara relativt exakt för att motorn ska kunna arbeta optimalt. Insprutningspumpen ger i sin tur diesel till insprutarna vid rätt tidpunkt och när trycket ökar i insprutarna så öppnar de och sprutar in diesel.
Denna typen av system har inte funnits på volvo på 15 år.

Den moderna versionen fungerar såhär.

En matarpump helt driven av transmissionen förser bränslelisten (scania) och toppens bränslekanaler (volvo) med diesel. Det finns ingen insprutningspump istället har varje insprutare en magnetventil som öppnar och stänger med signal från styrenenheten. Sålänge ventilen är öppen sprutas ingen diesel in i cylindern. När ventilen stängs och knockaxeln går ner skapas tryck i insprutaren och insprutaren öppnar och sprutar in diesel i cylindrarna. Alltså finns det ingenting som behöver ställas in i bränslesystemet på en modern diesel förutom injektorernas ventilspel men det var inte det vi snackade om.

Så okej jag ska erkänna att jag inte kan allt om personbils dieslar. Men jag vet så pass mycket att en motor drar inte mindre diesel om kammen står fel. Insprutningstiderna blir helt konstiga och ventiltiderna blir också helt konstiga. Förbränningen blir helt åt helvete och motorn måste ha mycket mer diesel för att överhuvudtaget kunna fungera.
av S60AWD2.5T
helt ok!

EL is the shit! kan man då säga både vad det gäller last o personbilsdiesel.

Kammen skall sitta rätt oavsett mek eller eldrivet.

Skulle vara kul och veta om den satt en kugg fel på kam eller en kugg på veven.
Kamdrevet är ju större (2ggr) , vet ej hur många tänder det har dock.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
jaja, skit i dieselpumparna.............Men Bowrider sa han ju att : " Bilen är nu betydligt rappare samt förbrukningen lägre nu. " vilket betyder att bilen drog mer förut. :-);
Frågan är ju lite om kompensation för eländet, men det går väl inte att bevisa att det varit fel från leveransdagen...eller ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men hur kommer det sig att den är felmonterad från början?
Hur kan man missa nått sådant?
Användarvisningsbild
av Mr H
greeeken skrev:Jo men hur kommer det sig att den är felmonterad från början?
Hur kan man missa nått sådant?
Jadu.... Den mänskliga faktorn kombinerat med det faktum att allt färre människor skall bygga/montera allt fler bilar/motorer på allt kortare tid bäddar ju för att det kan uppstå den här typen av fel. Att sedan bilen dessutom, trots allt, fungerar och är körbar, om än en aning trött och törstig, gör att sannolikheten för att ett sådant fel skall upptäckas vid funktionskontrollen/miniprovkörningen i fabriken är minimal. Tyvärr.....
av Kena
Skulle någon komma in och säga att jag ska byta till Fordkostym, så vetefan om man inte skulle hitta på nått djävulskap.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]