S60AWD2.5T skrev:Visst är det så att både radpumpar och rotorpumpar är drivna av motorn mekaniskt antingen av drev eller tandrem. Och de skall stå väldigt exact för att prestera det som förväntas.
Hur det förhåller sig med de elekroniskt styrda dieselinsprutningen vet jag ej men antar att det är ett modernare system som styrs elektriskt.
Men det är ju basic även för en lastbilsmeck 
Ska ägna en stund åt Vadis´s information om dieselarna i Volvo 
Nu vet jag. En lågtryckspump o en högtryckspump båda verkar vara eldrivna men inte säker angående högtrycksdelen. Oklart i vadis.
Sedan styrs insprutnings injektorn elektriskt.
Kan förklara det istället om vi nu tvunget ska börja snacka lastbilar.
På gamla lastbilar om vi nu snackar volvo här men et är i princip samma sak på andra märken också. Där Har vi en matarpump och en insprutningspump. Matarpumpen sitter på insprutningspumpen och drivs av insprutningspumpens axel. Denna fungerar på samma sätt som gamla mekaniska matarpumpar till bensinmotorer så den går bara att sätta på ett sätt då den har en vipparm som pumpar upp och ner.
Matarpumpen förser insprutningspumpen med diesel. Inspruningspumpen går att vrida runt sin axel och det går även att vrida själva pumpkopplingen för att ställa in insprutningen. Detta måste vara relativt exakt för att motorn ska kunna arbeta optimalt. Insprutningspumpen ger i sin tur diesel till insprutarna vid rätt tidpunkt och när trycket ökar i insprutarna så öppnar de och sprutar in diesel.
Denna typen av system har inte funnits på volvo på 15 år.
Den moderna versionen fungerar såhär.
En matarpump helt driven av transmissionen förser bränslelisten (scania) och toppens bränslekanaler (volvo) med diesel. Det finns ingen insprutningspump istället har varje insprutare en magnetventil som öppnar och stänger med signal från styrenenheten. Sålänge ventilen är öppen sprutas ingen diesel in i cylindern. När ventilen stängs och knockaxeln går ner skapas tryck i insprutaren och insprutaren öppnar och sprutar in diesel i cylindrarna. Alltså finns det ingenting som behöver ställas in i bränslesystemet på en modern diesel förutom injektorernas ventilspel men det var inte det vi snackade om.
Så okej jag ska erkänna att jag inte kan allt om personbils dieslar. Men jag vet så pass mycket att en motor drar inte mindre diesel om kammen står fel. Insprutningstiderna blir helt konstiga och ventiltiderna blir också helt konstiga. Förbränningen blir helt åt helvete och motorn måste ha mycket mer diesel för att överhuvudtaget kunna fungera.