Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mattiasv60 skrev:
MartinS skrev:Hur kan man se på hitta.se om en bil är sunkig? Upplys mig gärna!
Årsmodellen ;-) . Allt äldre än 3 år är sunk... (PS - jag har en 31 år gammal bil hemma i garaget - den är nog få som kallar sunkig...)
Ja fyfan, alla som har en bil äldre än ett år borde inte få vara ute på vägarna!!! Så jävla pinsamt alltså! :P

(jag har en 24år gammal, en 25 år gammal och en 30 år gammal bil :P )

Kan man laga själv, och dessutom har fri tillgång till en hel verkstad efter arbetstid, så finns det ingen vettig anledning till att byta bil "bara för att den är gammal"... Det är ekonomiskt idioti att tänka så.
VILL man byta bil ska man såklart göra det, men att dömma någon för att denne väljer att istället hålla sin "gamla" bil i liv? Det är ju sjukt...
Perra83 skrev: sön 30 jan 2022, 21:18
VolvoB20 skrev: sön 30 jan 2022, 20:11
hullan skrev: sön 30 jan 2022, 13:08 Tjänar man så himla dåligt som PST? Jag menar jag betalar runt 3000 i månaden för min V60 2019 och jag är inte särskilt högavlönad.
3000 kr/mån. Jag räknar det 2-3 dubbla med bensin, ränta, service , försäkring , dock, skatt osv....
Det är nog mer rimligt att räkna så. 3000kr/mån kan det kanske bli med en hyffsad kontantinsats och en avbetalningstid på 84 månader eller nått. Men visst sen tillkommer det som du räknar upp.
Fast de andra kostnaderna har väl en gammal bil också? Bensin, skatt, service/verkstad, däck etc…

Jag menade bara att jag betalar 3000:- i 72 månader på en bil med 24 månader garanti och som är ganska snål.

Jag tänkte bara att det är inte jättemycket pengar i min mening (jag har själv bara strax över 30 i lön)

När jag räknade ihop de årliga verkstadskostnaderna på min förra bil som var lite äldre och gått 14000 var de kostnaderna inte kolossalt långt ifrån avbetalning på en ny.
Bara lite klargörande från mig; jag hoppas att det framgick att jag inte jagade eller kritiserade deras livsval - om ni läser mitt inlägg var jag ganska tydlig med att jag är förvånad över att arbetsgivaren Volvo - inte tycker det är viktigare att deras anställda förses med förmånliga Volvo-bilar.

”Sunk” var felaktigt ordval - jag tycker inte gamla fina Volvos är sunk. Men jag såg många: Dacia Lodgy 2012, Clio 2011 etc… det fångade mitt intresse.

Jag hade kanske väntat mig mer S60 T5 2014, V70 D5 AWD 2014 etc

Jag menade inte att alla PST skulle köra rundor i en ny V90. Men Dacia Lodgy och Renault Clio etc från 2011-2012 anser jag är skitbilar. Det står jag för.

Men det kan ju vara som vissa här sagt att de kanske har tillgång till demobilar/företagsbilar etc och de står ju inte regade på dem själva såklart
Ganska naivt kanske attt tro att man kan se vad folk tjänar genom se vad de kör föt bil? Själv blir jag glad varje dag jag kör hem med min gamla 240 och vet att jag inte heller idag behöver byta utslitna kamkedjor, igensatta partickelfilter eller oljeförbrukande motorer. Bilen är för övrigt den samma som jag övningskörde med för snart trettiofem år sen, samtidigt som fordonsutbildningen var färdig.
Kan man skruva själv så finns väl ingen anledning att slösa pengar på att köra nybil ?
Det är ju så mycket dyrt rappel och bjäfs som kan gå sönder på en nyare bil att en bilmekaniker som dagarna i ända byter delar blir avskräckt från att skaffa en .
bem skrev: mån 14 feb 2022, 12:19 Min "mek" kör S90, hyfsat ny. Undantaget som bekräftar huvudregeln kanske...
Ja det är nog mer undantag är min känsla.

Aja ni får säga vad ni vill… jag tycker att Volvo borde anse det viktigt att deras anställda använder de bilar de dagligen felsöker och jobbar med.

Märk väl att jag lägger det ansvaret på Volvo - inte den enskilda teknikern.
hullan skrev:Märk väl att jag lägger det ansvaret på Volvo - inte den enskilda teknikern.
Volvo har inga anställda mekaniker, återförsäljarna är inte samma bolag som biltillverkaren ofta helt fristående. Förr var avståndet ännu större, nu är väl steget mindre med skapandet av Volvo Retail.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]