Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
dannesk skrev: fre 26 okt 2018, 22:55 16" på en XC70 med rätt profil och standardchassie är nästintill trafikfarlig i motorvägsfart pga allt svaj så fort man vrider på ratten. Skulle aldrig någonsin råda någon att köra på köra på 16", minimum är 17" eller ännu hellre 18". Har man sportchassie så hjälper det till markant att hålla bilen på vägen men är man en som bara kör stadstrafik och ska "bara" ska åka till affären på motorvägen i 70-80km/h så funkar säkert 16".
Oj Oj Oj, det var hårda ord om volvo som företag. Volvo som alltid stått för hög säkerhet, nu låter det som Volvo är sämre än en vältande skoda från 1976 i sitt säkerhetstänk.. Volvo XC70 i kinetic version standardlevererades med just 16 tummare. Ville man ha 17 kostde det extra och var extrautrustning.

Du menar alltså att Volvo släppte ut en bil på marknaden till tusentals kunder som inte klarade hastigheter över 70-80 km/h.

Jag har för övrigt kört massor med vinter-mil på Autobahn med 215/65 -R16 på Centraleuropesika friktionsdäck i 180 km/h utan att det var det minsta dramatsikt på mina tjänsteresor i Tyskland.
Inga hårda ord om Volvo det är min åsikt generellt (missade att lägga in att det var det jag tycker, editerat nu ) med bilar med mjuk fjädring (som typ standard XC70) och hög profil på vinterdäcken. Överdrev väl lite men XC70, likaså XC60, anser jag behöver lite lägre profil för att den ska ligga bra i högre farter vid manövrering så den inte ska "svajja" och jag har inte jämfört Volvo med vältande bilar.
Användarvisningsbild
av ER
Personligen vill jag snarare höja bilen(lite) än sänka och göra "totalstum" som väldigt många gör och sen inte kan ta sig fram pga att en spoiler tar i ett trafikhinder utan att repas och dom vägrar ta konsekvenserna av detta och ta en repa på spoilern för sin dumhet istället för att utgöra trafikhinder. För stum fjädring gör att den driver på max 3 hjul, inte 4 när inte hjulen är i backen så jag är skeptisk till att byta krängningshämmaren till en lite mer stum variant/polischassit. Fungerar på bana men inte normalskadade svenska vägar.
VolvoB20 skrev:
ER skrev: fre 26 okt 2018, 18:10 Spyr över veka 16" som INTE klarar av att hantera bilen så nej man" svävar inte fram", man gungar och blir sjösjuk.
Du kan inte tro att alla förare är som dig som spyr så fort det gungar lite. Det finns hur många som helst som uppskattar mjuk gång.

Bara för att jag gillar en sak så tror jag inte att alla andra gillar precis samma sak.
Har aldrig påstått det heller, men 17" gungar lagom mycket/tillräckligt mycket mjuk gång så det räcker för våra mycket illa underhållna vintervägar. Vad gäller 16" så är det snikisar som hade dessa efter ett visst årtal, min kom på 17" standard då det var standard 08-09. Att man valde 16" som vinterdäck var för det var billigast/Volvo betalade och det satt sämsta möjliga dubbfria Conti Volvo fick bäst rabatt på dom från 2008 när jag tog över bilen så inga däck varken sommar/Pirelli Scorpion Assimetrico Zero som hade 1-3 somrar kvar i sig eller vinter/continental dubbfria var bytta nån gång och vinterdäcken totalslut både i mönster och stenhårda pga ålder.
19" går förvånansvårt bra på skogsvägar med bergskross mera avsedda för skogsbilsvägar än skogsvägar.
Jag kör med 215/65 16" på vintern, 235/55 17" på sommaren.
Kom hem från en USA-resa med hyrbil för två månader sedan. Satte mig i min XC70, som då hade sommardäcken på, och insåg att den kändes som en gocart i jämförelse med USA-bilen.
Däck med låg profil är inte alls bra för framkomligheten där vägen har tagit slut.

USA-bilen? Det var en GMC Yukon...
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]