- lör 27 okt 2018, 12:21
VolvoB20 skrev:Inga hårda ord om Volvo det är min åsikt generellt (missade att lägga in att det var det jag tycker, editerat nu ) med bilar med mjuk fjädring (som typ standard XC70) och hög profil på vinterdäcken. Överdrev väl lite men XC70, likaså XC60, anser jag behöver lite lägre profil för att den ska ligga bra i högre farter vid manövrering så den inte ska "svajja" och jag har inte jämfört Volvo med vältande bilar.dannesk skrev: ↑fre 26 okt 2018, 22:55 16" på en XC70 med rätt profil och standardchassie är nästintill trafikfarlig i motorvägsfart pga allt svaj så fort man vrider på ratten. Skulle aldrig någonsin råda någon att köra på köra på 16", minimum är 17" eller ännu hellre 18". Har man sportchassie så hjälper det till markant att hålla bilen på vägen men är man en som bara kör stadstrafik och ska "bara" ska åka till affären på motorvägen i 70-80km/h så funkar säkert 16".Oj Oj Oj, det var hårda ord om volvo som företag. Volvo som alltid stått för hög säkerhet, nu låter det som Volvo är sämre än en vältande skoda från 1976 i sitt säkerhetstänk.. Volvo XC70 i kinetic version standardlevererades med just 16 tummare. Ville man ha 17 kostde det extra och var extrautrustning.
Du menar alltså att Volvo släppte ut en bil på marknaden till tusentals kunder som inte klarade hastigheter över 70-80 km/h.
Jag har för övrigt kört massor med vinter-mil på Autobahn med 215/65 -R16 på Centraleuropesika friktionsdäck i 180 km/h utan att det var det minsta dramatsikt på mina tjänsteresor i Tyskland.
XC60 Classic D4 AWD Polestar R-Design MY17 - Aut - Passion Red
Tidigare: V70 2.5FT R-Design MY11 - Man - Passion Red
Tidigare: V70 2.5FT R-Design MY11 - Man - Passion Red
- By Dan54