Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev: fre 26 okt 2018, 10:31 Jag har testat 16, 17, 18 och 19" på XC70 och det va bara 19" som gick att köra på, då vart det perfekt avvägt mot chassiet och lagom fjädring. 16 och 17 va ju rena sjögången.
Ånyo, det du säger är en högst personlig uppfattning som gäller för just dig. . Jag har kört 16, 17, 18 , 19, 20 och kan förstå att olika förare uppskattar olika saker och inte kommer tycka likadant.

Vissa älskar att gunga fram i tystnad i skyltad hastighet till låg kostnad , utan att bli påmind om vårt svenska vägnäts skrovliga och trasiga asfalt. Andra vill ha maximal kontroll och uppleva varje sandkorn man kör över så körkänslan blir maximal.

Att säga att det inte går att köra bilen på 16 eller 17 tum tycker jag är helt felaktigt .
SebastianJ skrev: fre 26 okt 2018, 10:28 Kanon att veta, men har bestämt mig för att köra 235/55 17 även fast det då skulle fungera med 215/60 17 istället, finns ju säkert bra anledningar att ingenjörerna på Volvo valt just den dimensionen! :-)
Ingenjörerna på Volvo har nog inte haft mycket att säga till om vid dessa val :-) Det är nog snarare marknadsfolket som väljer och paketerar det som säljs.

XC70 har sålts med högprofil och smala 16 tummare som företagsbilar eller till offentliga organisationer där det är många förare på samma bil och man vill ha ett kostnadseffektivt alternativ som är tåligt, hållbart och överlever trottoarkanter och ovarsam fickparkering. (Ballongdäck är överlägsna här)

Sen har den sålts i mellanmjölk edition i Svensk "lagom" variant med 235 -17 för medelsvensson som vill ha en kompromiss i mitten och inte sticka ut åt något håll.

Och den har ju även paketerats i premium-edition med 19- tummare och breda sulor för alla Zlatan-wannabes och för att stödja resan upp i status mot premiumsegmentet för varumärket. (Där ska gummit inte vara tjockare än eltejp runt fälgen)
Jag har kört 3 vintrar på 215/60-17 (Continental dubb) på just Sargas fälgar. Jag tycker att det funkade utmärkt, möjligen såg däcket lite väl smalt ut på fälgen. Denna vinter kommer jag köra på 215/55-18 på Merac (oxå 7.5" breda). Dessa däck (Nokian Hakka 7) passar ypperligt på 7.5" fälgar och det ser absolut inte för smalt ut.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev: Stämmer ju inte alls. Den högre profilen gör att bilen går mycket bekvämare och mjukare på vägen. Spår, hål, och framförallt svensk grov asfalt märks mycket mindre, man liksom svävar fram på mjuka moln och betydligt tystare.

Du tappar däremot i väghållning, körkänsla och högfartstabilitet med smalare däck.

Allt i välden är kompromisser. Om du byter storlek blir vissa saker bättre och andra sämre, du får bara fundera vad som är viktigt för dig?

Jag har kört allt från smala 16 tummare på min XC70 där det känns som man gungar fram på mjuka moln och det är så tyst i bilen så man tror de slagit lock för öronen. Till mina superbreda 20-tummare jag har på nu där man känner varje gruskorn man kör över och bilen ligger tokstabilt upp till fartspärren på 210 km/h, men tyst eller billigt är det inte.
Absolut inte, om jag inte vet vad som sitter på så är det ingen skillnad på 235/55-17, 235/50-18 eller 235/45-19 vad gäller komforten på en XC. Är ju helt annat chassi än den stenhårda V70 som rister och dunkar så fort man kör över ett brunnslock med mesiga 16". Med coils och 20" är det som en stum gokart så man får nackskador i längden, en XC glider med sin mjukare fjädring runt även på 19" över brunnslock och tjälskadade vägar som om det satt mjuka 16" på. Dock har ju det sina nackdelar med mjukare chassi om man kör lite för fort utan att byta till "polisdelar". Spyr över veka 16" som INTE klarar av att hantera bilen så nej man" svävar inte fram", man gungar och blir sjösjuk men gillar man spårtvagnsstuket med "8 mil mellan skärmkant och däckkant så visst. 17" duger vintertid och 19" optimalt när man byter till bredare sulor än 235 för lite mera gummi på höjden. 20"+ ser lite B ut på en XC med för lite gummikant om man inte närmar sig XC90 storlek på däcken med mera gummikant.
av Yaniz
Förstår mig inte på folk som skall åka på mjuk fjädring. Personligen gillar jag stum fjädring. Ju stummare desto bättre ...
Yaniz skrev: fre 26 okt 2018, 20:41 Förstår mig inte på folk som skall åka på mjuk fjädring. Personligen gillar jag stum fjädring. Ju stummare desto bättre ...
Min Supra är megastum, det är inte alltid komfortabelt att det känns som man ska få pungbråck och bilen ska skaka sönder i delar om vägen inte är slät som ett salsgolv.

Jag har i alla fall så mycket insikt att jag förstår att olika människor har olika tycke och smak. För vissa är det höjden av komfort att gunga fram på 16 tummare, för andra ska det vara 3å tum och stenhårt.

Bara för att jag tycker en viss chassisättning är perfekt, så tror jag inte att alla andra förare skulle uppskatta den eller tycka likadant.
ER skrev: fre 26 okt 2018, 18:10 Spyr över veka 16" som INTE klarar av att hantera bilen så nej man" svävar inte fram", man gungar och blir sjösjuk.
Du kan inte tro att alla förare är som dig som spyr så fort det gungar lite. Det finns hur många som helst som uppskattar mjuk gång.

Bara för att jag gillar en sak så tror jag inte att alla andra gillar precis samma sak.
16" på en XC70 med rätt profil och standardchassie tycker jag är nästintill trafikfarlig i motorvägsfart pga allt svaj så fort man vrider på ratten. Skulle aldrig någonsin råda någon att köra på köra på 16", minimum är 17" eller ännu hellre 18". Har man sportchassie så hjälper det till markant att hålla bilen på vägen men är man en som bara kör stadstrafik och ska "bara" ska åka till affären på motorvägen i 70-80km/h så funkar säkert 16".
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
dannesk skrev: fre 26 okt 2018, 22:55 16" på en XC70 med rätt profil och standardchassie är nästintill trafikfarlig i motorvägsfart pga allt svaj så fort man vrider på ratten. Skulle aldrig någonsin råda någon att köra på köra på 16", minimum är 17" eller ännu hellre 18". Har man sportchassie så hjälper det till markant att hålla bilen på vägen men är man en som bara kör stadstrafik och ska "bara" ska åka till affären på motorvägen i 70-80km/h så funkar säkert 16".
Oj Oj Oj, det var hårda ord om volvo som företag. Volvo som alltid stått för hög säkerhet, nu låter det som Volvo är sämre än en vältande skoda från 1976 i sitt säkerhetstänk.. Volvo XC70 i kinetic version standardlevererades med just 16 tummare. Ville man ha 17 kostde det extra och var extrautrustning.

Du menar alltså att Volvo släppte ut en bil på marknaden till tusentals kunder som inte klarade hastigheter över 70-80 km/h.

Jag har för övrigt kört massor med vinter-mil på Autobahn med 215/65 -R16 på Centraleuropesika friktionsdäck i 180 km/h utan att det var det minsta dramatsikt på mina tjänsteresor i Tyskland.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]