- mån 30 aug 2021, 10:55
Privatisering kan vara väldigt bra när det finns flera levrantörer som tävlar mellan varandra att leverera den bästa produkten till det mest fördelaktiga priset.
Men elnätet är ju ett monopol, du kan inte byta eller välja nät, du är för alltid låst till en enda leverantör. Det är ju alla företags allra våtaste dröm att få låsa in sina kunder i ett evighetsavtal utan möjlighet att byta eller avsluta där man själv dikterar alla regler och priser.
Tänk om vi tex hade gett ett enda företag rätt till all mobiltelefoni/data i all framtid i Sverige, då hade det fortfarande kostad 17 kr/min som det gorde med första NMT mobilen jag använde.
Det som tog dessa beslut borde straffas.......
Lövet skrev: ↑sön 29 aug 2021, 23:54 Clickbait de luxe. Artiklarna skulle lika gärna kunnat heta - ”Nu blir det billigare att ladda elbilen på natten” men då skulle ju ingen läsaEnligt mig är grunden till allt detta ett av de största misstag som man gjort inom energisektorn de sista 100 åren när man privatiserade elnätet. det är fulltsändigt hål i huvudet det man gjort.![]()
Privatisering kan vara väldigt bra när det finns flera levrantörer som tävlar mellan varandra att leverera den bästa produkten till det mest fördelaktiga priset.
Men elnätet är ju ett monopol, du kan inte byta eller välja nät, du är för alltid låst till en enda leverantör. Det är ju alla företags allra våtaste dröm att få låsa in sina kunder i ett evighetsavtal utan möjlighet att byta eller avsluta där man själv dikterar alla regler och priser.
Tänk om vi tex hade gett ett enda företag rätt till all mobiltelefoni/data i all framtid i Sverige, då hade det fortfarande kostad 17 kr/min som det gorde med första NMT mobilen jag använde.
Det som tog dessa beslut borde straffas.......
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.