Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: sön 29 aug 2021, 23:54 Clickbait de luxe. Artiklarna skulle lika gärna kunnat heta - ”Nu blir det billigare att ladda elbilen på natten” men då skulle ju ingen läsa ;-)
Enligt mig är grunden till allt detta ett av de största misstag som man gjort inom energisektorn de sista 100 åren när man privatiserade elnätet. det är fulltsändigt hål i huvudet det man gjort.

Privatisering kan vara väldigt bra när det finns flera levrantörer som tävlar mellan varandra att leverera den bästa produkten till det mest fördelaktiga priset.

Men elnätet är ju ett monopol, du kan inte byta eller välja nät, du är för alltid låst till en enda leverantör. Det är ju alla företags allra våtaste dröm att få låsa in sina kunder i ett evighetsavtal utan möjlighet att byta eller avsluta där man själv dikterar alla regler och priser.

Tänk om vi tex hade gett ett enda företag rätt till all mobiltelefoni/data i all framtid i Sverige, då hade det fortfarande kostad 17 kr/min som det gorde med första NMT mobilen jag använde.

Det som tog dessa beslut borde straffas.......
Håller med, viktig infrastruktur bör inte privatiseras när det inte finns möjlighet att konkurrera på lika villkor eller utan ökade kostnader för konsumenter. (T.ex dubbla elnät vilket ju skulle vara hål i huvudet.)
Vid privatiseringen ska man tänka på att nästan alla elnätsbolag var kommunalägda. Så de blev inte privata - då. För när kommunerna insåg att de hade kommunala bolag värda miljarder så sålde de raskt av dessa till utländska bolag för att täcka upp underskott i övriga budgeten. (Samma logik som att man sålde av allmännyttiga bostadsbolag för att täcka upp kostnader på kort sikt). En riktig kissa-i-byxorna-manöver. Skönt i början men jobbigt sen.

Sen ska man också veta att elnäten har inte en helt fri prissättningsmodell. Den är reglerad. När jag jobbade med det så hette den "Nätnyttomodellen" (det gör den nog inte längre) och då räknade man ett fiktivt nät baserad på ledningslängd och antalet abonnenter (bla) och sedan räknade fram en schablon för hur mycket det borde kosta att driva det. Det var sedan det de fick ta betalt. Tyvärr övergav man den och nu regleras det väl på nåt avkastningmått bara?
Japp, du har helt rätt i att sälja av var som att pissa i byxorna, först blir det varmt och skönt, men i längden blir det väldigt otrevligt. Mitt förtroende för våra energi-politiker är totalt i botten.

Tyskarna hade ju lite mera vett i huvudet än våra politiker, de har också "privatiserat" men bara på 5/10 år sedan sker ny upphandling för nästa period.

Och ja precis som du säger, men i ett stort internationellt bolag är det ju enkelt att plocka ut pengarna någon annan stans så det inte ser ut som man har så stor marginal på elnätsavgiften.
joel80 skrev: mån 30 aug 2021, 00:14 . Och till viss del betalar väl också de som kör äldre bilar i form av skatter och avgifter på sånt som skadar miljö/klimat.
Så är det ... Jag känner många låginkomsttagare, ensamståender föräldar och pensionärer som inte har råd att köpa nya elbil, utan får hanka sig fram med gamla billiga bilar.

Nu kommer de väl dessutom få vara med och betala för att högiskomstagare med egna företag eller med möjlighet att plocka ut fina nya tjäntebilar med maximal skatterabatt.

Hade ju varit mera fair att erbjuda dem CO2 neutralt biobränsle till sina gamla bilar tycker jag. I dag får ju många sluta med bil helt och hållet,
VolvoB20 skrev:Så är det ... Jag känner många låginkomsttagare, ensamståender föräldar och pensionärer som inte har råd att köpa nya elbil, utan får hanka sig fram med gamla billiga bilar.
Fast hur tänker du nu? Deras nuvarande bil kostar samma och kommer göra det under lång tid framöver förutom tämligen små förändringar i dieselpris (som har väldigt lite med elbilar att göra) De som betalar senaste årens förändringar i skattesystemet är uteslutande tjänstebilsförare. Låginkomsttagare köper knappast bilar nyare än 36 månader.
Lövet skrev: mån 30 aug 2021, 15:01
VolvoB20 skrev:Så är det ... Jag känner många låginkomsttagare, ensamståender föräldar och pensionärer som inte har råd att köpa nya elbil, utan får hanka sig fram med gamla billiga bilar.
Fast hur tänker du nu? Deras nuvarande bil kostar samma och kommer göra det under lång tid framöver förutom tämligen små förändringar i dieselpris (som har väldigt lite med elbilar att göra) De som betalar senaste årens förändringar i skattesystemet är uteslutande tjänstebilsförare. Låginkomsttagare köper knappast bilar nyare än 36 månader.
De åker gamla 850, V70 och likande och fixar själva eller grannen och kompisar som hjälper till laga.

Nu är ju skatten tex på en gammal V70 -06 6500 kr ... Och bränslet över 17 kr/liter och de är deras tuntga utgifter då de har varken värdeminsking eller mer än trafikförsäkring och de är vad de orkar med som fattigpensionär eller ensamstående mamma tex, i alla fall de jag känner .

MP sade ju senast i fredags att man vill ner till nollutsläpp redan 2035 och det skulle fixas med kraftiga skattehöjningar så de lär ju rusa i höjden från de redan höga kostnaderna. man vill ju ha upp dieselpriset till 25/liter och dubbla fordonsskatten.

Så deras nuvarande bil kan snart kosta det dubbla, och då är det slut med bil för dem..
VolvoB20 skrev:Nu är ju skatten tex på en gammal V70 -06 6500 kr ... Och bränslet över 17 kr/liter och de är deras tuntga utgifter då de har varken värdeminsking eller mer än trafikförsäkring och de är vad de orkar med som fattigpensionär eller ensamstående mamma tex, i alla fall de jag känner .
Jo fast den skatten sattes till 6500kr (diesel måste det vara då) långt innan elbilar påverkade. Det är att man försöker skuldbelägga dessa jag vänder mig emot. Skattenivån på en V70 diesel var högre än på en V90 tills 2018. Och när malus försvinner kommer en V90 ha lägre skatt än motsvarande diesel V70 med marginal. Jag säger inte att det inte är dyrt med bil, för det är det, men jag tycker inte att man ska försöka koppla ihop saker som inte sitter ihop. Resan upp till 17kr/lit för diesel har ju med råoljepriset att göra, inte skatteändringar.
När med marginal mer än hälften av priset på bränsle är skatt så är det inte råoljepriset som sätter kostnaden.

Hade vi bara betalat det som är kopplat till råoljepriset skulle dieseln kosta kring 7 SEK.

Visst beror variationen på råoljepriset -- men det är skatten som gör bränslet dyrt. Vilket inte nödvändigtvis är fel, det finns skatter som gör mig mer upprörd än drivmedelsskatten (om man nu törs säga det på detta forum).
Lövet skrev: mån 30 aug 2021, 15:52
VolvoB20 skrev:Nu är ju skatten tex på en gammal V70 -06 6500 kr ... Och bränslet över 17 kr/liter och de är deras tuntga utgifter då de har varken värdeminsking eller mer än trafikförsäkring och de är vad de orkar med som fattigpensionär eller ensamstående mamma tex, i alla fall de jag känner .
Jo fast den skatten sattes till 6500kr (diesel måste det vara då) långt innan elbilar påverkade. Det är att man försöker skuldbelägga dessa jag vänder mig emot. Skattenivån på en V70 diesel var högre än på en V90 tills 2018. Och när malus försvinner kommer en V90 ha lägre skatt än motsvarande diesel V70 med marginal. Jag säger inte att det inte är dyrt med bil, för det är det, men jag tycker inte att man ska försöka koppla ihop saker som inte sitter ihop. Resan upp till 17kr/lit för diesel har ju med råoljepriset att göra, inte skatteändringar.
Jo, men 6500 i skatt överler de ju med nu, men ska vi ha nollutsläpp 2035 lär det ju knappast stanna där, det msåte ju mångdubblas.

Och av det 17 kr/l är ju 10 kr skatt, något man vill accelerea rejält och dessutom ökar joumomsen automatisk varje gång råoljepriset går upp.

Jag tycker att man kan inte lösa alla problem med att höjja skatten, ibland behöver man också ge folk alternativ, tex mijövänliga bränslen.

Vi kanske skulle sätte sjukt hög skatt på Covid.19 sjudom och ammunition så slipper vi både smittan och gängkriminalitet :-)
  • 1
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 434
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]