Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: sön 29 aug 2021, 20:14 ..Finns det inget sätt man med utväxling och likande kan öka på energin som krävs samt det man sen kan få tillbaka...
Nej
Dock skulle man kunna placera anordningen på en planet med större tyngdacceleration för att kunna lagra mer energi :P
När jag läser sånt som i artikeln nedan tycker jag hela det här elbilssmörjet börjar likna en ren fars, fast det knappt har börjat:

När allt fler har en eldriven bil, ökar belastningen på elnätet. För att jämna ut elförbrukningen införs nu på allt fler platser effektavgifter.

Om några år kan de vara obligatoriska i områden där elnätet har svårt att räcka till: Stockholm, Göteborg och Skåne.

Har inte tillgång till hela artikeln så det rubriken får jag hoppas är en klickbait, annars är det fan illa altså.

https://www.svd.se/ny-avgift-pa-el-nar- ... -blir-fler
Herregud länka inte till sån smörja
Vill man läsa om det från en mer trovärdig källa kan man hitta det t.ex här:

https://www.gp.se/ekonomi/ny-avgift-p%C ... 1.53726561

Ingen "elbilsavgift" per sig, men man gör smart i att inte ladda bilen samtidigt som man har topp i övrig förbrukning i hemmet. Nattladdning och då med den effekt som räcker för ens behov. Bilen behöver ju inte vara klar till 02:00 varje natt.

Clickbait de luxe. Artiklarna skulle lika gärna kunnat heta - ”Nu blir det billigare att ladda elbilen på natten” men då skulle ju ingen läsa ;-)
Ja, fast det införs ju avgifter, och alla laddar ju inte på natten. jaja, återstår att se hur det ser ut om 5år, på något sätt komemr det att kosta. nån ska betala kalaset i vanlig ordning, men inte blir det jag som tur är.
Derank skrev:Ja, fast det införs ju avgifter, och alla laddar ju inte på natten. jaja, återstår att se hur det ser ut om 5år, på något sätt komemr det att kosta. nån ska betala kalaset i vanlig ordning, men inte blir det jag som tur är.
Inte? Trodde du inte gått över till elbil än. ;)
Med t.ex bonus-malus betalar de som vill fortsätta köra bensin och dieselbilar. Och till viss del betalar väl också de som kör äldre bilar i form av skatter och avgifter på sånt som skadar miljö/klimat.

Har man behov av laddning dagtid och har liknande avtal kan man kanske vinna ännu mer på att skaffa solceller, och ev ett hemmabatteri till det också. ;)
  • 1
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 433

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]