NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Om man kan lokalisera vart i CCM som yttertempgivaren kommer in så borde det inte vara nåt större problem att koppla in en strömbrytare och ett motstånd som simulerar en högre temp. CCM sitter vad jag förstår i mittkonsollen.

Jag har dock inget kopplingsschema för CCM, om någon har det så vore det smutt om det kunde läggas upp här.
av timebandit
Bra fråga. Det övergår mina kunskaper. Dock så vet jag att det signalerna går via CEM. Ofarliga felkoder är ingen fara men tråkigt :-)

Bäst å enklast är det att skaffa en original styrenhet å installera värmaren till eget tidur från eberspächer men inte roligt för nästa bilägare kanske.
av dieselputte
Läste på lite mer i Haynes boken och det verkar vara så att yttertemp digitaliseras i CEM (? det står motorstyrningssystemet ?) och överförs digitalt till CCM. Kanske svårt att komma åt yttertempgivarens trådar i CEM?

En annan ide som jag lurar på är att inuti backspegeln sätta ett motstånd styrt av en microbrytare, som i sin tur påverkas av spegelglasets inställning. Tex man ställer in spegeln max utåt så aktiveras microbrytaren som då kopplar in ett motstånd parallellt med yttertempgivaren. Eftersom givaren är NTC termistor så minskar motståndet vid högre temperaturer. Man kan då simulera högre temperaturer genom att parallellkoppla ett motstånd.
Vid rumstemp visar givaren runt 2,4 kOhm och i kylskåpet=+6grader visar den 3,4kOhm, så det gäller att det skall hålla sig över det värdet för att undvika att värmaren startar. Det räcker nog att parallell koppla ett motstånd på 15-20kOhm.

Udda lösning, men den funkar säkert om det finns plats innanför spegelglaset. Nackdelar, man får väl böja sig åt sidan för att se i backspegeln samt kanske justera innertemperaturen manuellt.
av timebandit
Ja, man kan manipulera givaren men samtidigt så kommer man påverka motorfunktionerna också. Då sprutar den tex in för lite bränsle.
Vet inte vad för komplikationer som kan tillkomma om jag skall vara helt ärlig. Har pratat med Bilia tidigare och givaren påverkar många fler funktioner än just värmaren...

Edit:

Håller på och rotar i VIDA för att hitta information...

Hittat detta bara än så länge:
Yttertemperaturmätaren är integrerad i den övre displayen. Dess funktion är att visa vad yttertemperaturen är. Vid halkrisk visas även en symbol av en snöflinga, för att varna föraren. Snöflingan visas i intervallet -5 till +2 ºC.

En givare, som känner av yttertemperaturen, är placerad i vänster backspegel (6/62). Temperaturgivaren är direktansluten till central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56), som sedan vidarebefordrar signalen till kombinationsinstrument (DIM) (5/1).

Hittar inte ens vilka system som använder yttertemperaturen förutom CPM... Så kanske kanske kanske räcker det att manipulera den givaren :)
av dieselputte
Möjligt att den kan påverka förbrukningen, med modifieringen har jag mest tänkt undvika värmarstarter vid korta körsträckor samt när det är varmare än -3 grader. I övriga fall får värmaren gå.

Jag kan tillägga att min förra bil V70 D5 -03 kördes med felaktig yttertempgivare i 3 veckor, detta vintertid. Givaren visade konstant runt +65 grader (var nåt kretskort i höger dörr som var paj). Förbrukningen i motorn påverkades i det fallet inte alls, förutom det positiva att värmaren aldrig startades automatiskt = något lägre förbrukning mätt vid tankning :D

Jag tror nog att kylartemperaturen spelar större roll än yttertempgivaren för bränsleblandningen. Sitter även en givare som mäter insugningsluftens temperatur så då borde väl yttertemp inte spela någon roll?

Sen är det givetvis inte bra att köra motorn utan tillsatsvärmare vid sträng kyla.
av timebandit
Det här börjar bli ett roligt ämne :)

Det finns tom flera temperaturgivare som påvekar. Dessa är enligt VIDA: Motortemperaturgivare, Lufttemperaturgivare, inlopp
Lufttemperaturgivare (Luftmassmätare), främre å bakre katalysatorgivare?

Har sökt mycket å länge i VIDA nu och kan faktiskt inte hitta en enda motor/bränsle/startfunktion där yttertemperaturgivaren används!
av timebandit
dieselputte skrev:Det låter ju bra att den inte verkar påverka motorfunktionen. Skall nog försöka mig på detta om jag får tid innan vintern. :roll: .
Ja det verkar lovande. Borde ha hittat något i VIDA men gör det faktiskt inte... Egentligen så borde det kanske räcka att bara bryta signalen från givaren för att värmaren inte skall fungera? Det vore ganska enkelt att bara koppla loss givaren i backspegeln när det är under +5 grader för att se om den startar eller inte.
Gör den inte det så kan man ha en liten knapp som knappt är synlig som bryter givaren :)
av dieselputte
Stämmer det som du sa att det skapas en felkod för yttertempgivaren så måste det vara som jag nämnde tidigare, dvs att det blir avbrott i kabeln. Det kan man ju lätt simulera med en enkel liten strömbrytare (eller microbrytare) istället för ett extra motstånd som jag föreslog. Man måste tyvärr klippa av givarens kabel inne i backspegeln eftersom den slutar inne i dörren.

Köper nog en sån här hos Classe http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true
av timebandit
Intressant. Gör du slag i saken så lova att återkomma med resultat och hur du gjorde ;)

Precis. Felkoden kommer bara lagras och finnas där utan några problem. Dagens bilar har ju alltid en massa felkoder lagrade även om dem inte är permanenta. Så känligt idag...

En ny givare kostar dryga 150:-, det kan det väl vara värt för att ev. bli av med värmarproblemet.
Det är ju inga konstigheter egentligen att klippa å skarva på kabeln, gäller bara att få bra längd på det så det inte kan skava etc och att fukt inte letar sig in i givaren eller dyligt.

Hade vart snyggt att kunna montera in en minivariant av en tryckknapp på ett väldigt dolt ställe för att inte störa utseendet. Dvs trä kabeln genom dörrgenomföringen ;) Men det kanske är lite överkurs. Finns väl inget bra ställe på dörren att sätta en knapp så den knappt syns eller stör? Tänkte mest på att det är farligt att vinkla backspegeln så man inte ser korrekt? ;)
Typ en sådan: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ll)-p36023
Skulle dock vilja ha den ännu mindre ;) Tex montera den på högtalargallret eller i böjen på dörrklädseln, dvs en bit framför elhissknapparna...

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]