NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
CrossFireX skrev:Jag har tänkt på en sak, kan man inte ändra termostat så man kan få upp tempen snabbare?
Den kan inte bli mer stängd än den redan är.
av CrossFireX
Har inte hittat någon lösning på detta än, du har inte kommit på något sätt timebandit? Har varit i kontakt med Eberspächer, vi får se vad de säger.

En viktig fråga:
Värmaren har matning, vad händer om man sätter en strömbrytare som bryter matningen? Kommer detta ge massa felkoder som sätter hela värmaren ur spel och att man sedan måste rensa felkoder för att kunna använda den igen?
av dieselputte
CrossFireX skrev:Har inte hittat någon lösning på detta än, du har inte kommit på något sätt timebandit? Har varit i kontakt med Eberspächer, vi får se vad de säger.

En viktig fråga:
Värmaren har matning, vad händer om man sätter en strömbrytare som bryter matningen? Kommer detta ge massa felkoder som sätter hela värmaren ur spel och att man sedan måste rensa felkoder för att kunna använda den igen?

Här är länk till ett inlägg där signaturen "olaham" testat att rycka säkringen några dagar och det verkar som det inte skapar någon felkod

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
av timebandit
Nej, jag har inte löst detta ännu tyvärr. Har inte lagt prio på det ännu. Det finns en funktionssats från Eberspächer så man bla kan stänga av skiten men det kostar 8000:-, knappast värt :)
Det skall gå bra att bryta matningen till värmaren och bara få en felkod som inte stoppar värmaren. Det är endast dem funktioner som säkerställer driften som stoppar värmaren med felkoder.
Så bryter man matningen så får man en felkod men den gör inget.

En tanke för mig var att först manipulera temperaturmätaren men det är inte heller bra då motorfunktioner använder sig av denna.

Skall man göra en fulfix på detta så tycker jag nog man skall hitta på något med matningen till värmaren.
av dieselputte
Om man kan lokalisera vart i CCM som yttertempgivaren kommer in så borde det inte vara nåt större problem att koppla in en strömbrytare och ett motstånd som simulerar en högre temp. CCM sitter vad jag förstår i mittkonsollen.

Jag har dock inget kopplingsschema för CCM, om någon har det så vore det smutt om det kunde läggas upp här.
av timebandit
Bra fråga. Det övergår mina kunskaper. Dock så vet jag att det signalerna går via CEM. Ofarliga felkoder är ingen fara men tråkigt :-)

Bäst å enklast är det att skaffa en original styrenhet å installera värmaren till eget tidur från eberspächer men inte roligt för nästa bilägare kanske.
av dieselputte
Läste på lite mer i Haynes boken och det verkar vara så att yttertemp digitaliseras i CEM (? det står motorstyrningssystemet ?) och överförs digitalt till CCM. Kanske svårt att komma åt yttertempgivarens trådar i CEM?

En annan ide som jag lurar på är att inuti backspegeln sätta ett motstånd styrt av en microbrytare, som i sin tur påverkas av spegelglasets inställning. Tex man ställer in spegeln max utåt så aktiveras microbrytaren som då kopplar in ett motstånd parallellt med yttertempgivaren. Eftersom givaren är NTC termistor så minskar motståndet vid högre temperaturer. Man kan då simulera högre temperaturer genom att parallellkoppla ett motstånd.
Vid rumstemp visar givaren runt 2,4 kOhm och i kylskåpet=+6grader visar den 3,4kOhm, så det gäller att det skall hålla sig över det värdet för att undvika att värmaren startar. Det räcker nog att parallell koppla ett motstånd på 15-20kOhm.

Udda lösning, men den funkar säkert om det finns plats innanför spegelglaset. Nackdelar, man får väl böja sig åt sidan för att se i backspegeln samt kanske justera innertemperaturen manuellt.
av timebandit
Ja, man kan manipulera givaren men samtidigt så kommer man påverka motorfunktionerna också. Då sprutar den tex in för lite bränsle.
Vet inte vad för komplikationer som kan tillkomma om jag skall vara helt ärlig. Har pratat med Bilia tidigare och givaren påverkar många fler funktioner än just värmaren...

Edit:

Håller på och rotar i VIDA för att hitta information...

Hittat detta bara än så länge:
Yttertemperaturmätaren är integrerad i den övre displayen. Dess funktion är att visa vad yttertemperaturen är. Vid halkrisk visas även en symbol av en snöflinga, för att varna föraren. Snöflingan visas i intervallet -5 till +2 ºC.

En givare, som känner av yttertemperaturen, är placerad i vänster backspegel (6/62). Temperaturgivaren är direktansluten till central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56), som sedan vidarebefordrar signalen till kombinationsinstrument (DIM) (5/1).

Hittar inte ens vilka system som använder yttertemperaturen förutom CPM... Så kanske kanske kanske räcker det att manipulera den givaren :)
av dieselputte
Möjligt att den kan påverka förbrukningen, med modifieringen har jag mest tänkt undvika värmarstarter vid korta körsträckor samt när det är varmare än -3 grader. I övriga fall får värmaren gå.

Jag kan tillägga att min förra bil V70 D5 -03 kördes med felaktig yttertempgivare i 3 veckor, detta vintertid. Givaren visade konstant runt +65 grader (var nåt kretskort i höger dörr som var paj). Förbrukningen i motorn påverkades i det fallet inte alls, förutom det positiva att värmaren aldrig startades automatiskt = något lägre förbrukning mätt vid tankning :D

Jag tror nog att kylartemperaturen spelar större roll än yttertempgivaren för bränsleblandningen. Sitter även en givare som mäter insugningsluftens temperatur så då borde väl yttertemp inte spela någon roll?

Sen är det givetvis inte bra att köra motorn utan tillsatsvärmare vid sträng kyla.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]