Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HakanF skrev:Jag såg nu att det finns både ventilerade och solida skivor bak till V70lll 08 2.0F med elektrisk handbroms.

Som du skrivit kolla med meken vilket som är på din bil och om det är solida så skulle jag hellre köpa dem på biltema, men bromsbeläggen någon annanstans. Är det ventilerade skivor så verkar du vara rätt ute med de som du länkade.
Så du tycker att jag ej bör satsa på ventilerade ifall solida är på framhjulen? Är det några komplikationer som i sådana fall skulle kunna uppstå med ventilerade baktill och solida framtill? Har läst någonstans att de främre hjulen överlag brukar bromsa mer, men vet ej vad som gäller för V70 och vad effekten blir med olika uppsättningar av bromsskivor vad gäller "typer" för de olika hjulparen. Visst Biltema har bra priser och en del säger att de har bra skivor. Själv känner jag dock att jag hellre vet vilket fabrikat det är som faktiskt tillverkat produkten, medan Biltema skulle kunna hoppa mellan olika tillverkare. Bara en tanke jag haft so far.
StefanN skrev:Ventilerade är på AWD, solida på dom andra.
Inte en AWD här, så skulle nog kunna vara solida på samtliga hjul för stunden.
VolvoB20 skrev:
Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite.
Är originalkvalitet bra ? Mina original har slagit sig efter 5000 mil på en helt ny bil, och då kör jag väldigt försiktigt.
Tycker Volvos skivor slår sig hela tiden, fick bytt mina på goodwill på min Xc 70 my 10 efter 4500 mil, sen var de kass efter 4000 till bytte då själv till brembo funkar betydligt bättre
Om du har solida skivor kan du inte sätta dit ventilerade utan att också byta bromsoken. Ventilerade skivor är betydligt tjockare. De är ju i princip två skivor med luft emellan, låt vara att varje skiva är tunnare än en solid. Tvärtom gäller förstås också.

Men det är ju bara att gå ut och kolla på bilen. Om inte annat så ser man ju när man byter mellan sommar- och vinterdäck, om man nu inte är så bekväm att man lejer bort det också.

Du får väl komma på besök annars, så ska jag lära dig att byta bromsskivor...
apersson850 skrev:Om du har solida skivor kan du inte sätta dit ventilerade utan att också byta bromsoken. Ventilerade skivor är betydligt tjockare. De är ju i princip två skivor med luft emellan, låt vara att varje skiva är tunnare än en solid. Tvärtom gäller förstås också.

Men det är ju bara att gå ut och kolla på bilen. Om inte annat så ser man ju när man byter mellan sommar- och vinterdäck, om man nu inte är så bekväm att man lejer bort det också.

Du får väl komma på besök annars, så ska jag lära dig att byta bromsskivor...
Ja jag noterade att tjockleken hos ventilerade var betydligt tjockare, solida låg på 11 mm och ventilerade dubbla ja. Så för att få dit ventilerade så skulle även bromsok på samtliga hjul även bytas ut, i sådana fall absolut inte värt det. Då lär jag beställa vanliga solida skivor och belägg för sådana, får se om det blir Ate åter igen, TWR(?) eller Bosch. Vad rekommenderas av dessa tre fabrikat?

Du verkade tyvärr bo alldeles för långt bort, men skulle jag vara i krokarna så kanske jag nappar på erbjudandet någon gång. :)
Du SKA ha samma sort (ventilerade / solida) på respektive axel som det sitter original, som andra nämnt kräver det store ombyggnader att byta skivtyp, och det finns absolut ingen anledning på en standardbil.

Kontrollera innan du beställer ifall du har ventilerade eller solida, har du aluminiumfälgar kanske du kan se eller känna det mellan ekrarna, har du plåtfälgar eller alufälgar som döljer lite mer får du plocka av ett bakhjul.

Vad det gäller bromssköld så borde de inte vara upprostade på en 2008. Du bör I alla fall kolla med meken hur mycket jobb det är att byta dem innan du beställer, så du får ta ställning till om det är värt pengarna. På vissa bilmodeller (speciellt VW/Audi som jag skruvat en hel del med) måste man nämligen demontera hjullagret för att komma åt att byta bromsskölden.
apersson850 skrev:Det framgick inte av dina inlägg var du bor någonstans. Inte vad jag lade märke till, i alla fall.
Mitt misstag, brukar köra med samma nick på andra forum ibland och brukar skriva ut orten. Stockholm bor jag i, söder om.
Wizzman skrev:Du SKA ha samma sort (ventilerade / solida) på respektive axel som det sitter original, som andra nämnt kräver det store ombyggnader att byta skivtyp, och det finns absolut ingen anledning på en standardbil.

Kontrollera innan du beställer ifall du har ventilerade eller solida, har du aluminiumfälgar kanske du kan se eller känna det mellan ekrarna, har du plåtfälgar eller alufälgar som döljer lite mer får du plocka av ett bakhjul.

Vad det gäller bromssköld så borde de inte vara upprostade på en 2008. Du bör I alla fall kolla med meken hur mycket jobb det är att byta dem innan du beställer, så du får ta ställning till om det är värt pengarna. På vissa bilmodeller (speciellt VW/Audi som jag skruvat en hel del med) måste man nämligen demontera hjullagret för att komma åt att byta bromsskölden.
mitsu00 skrev:Bytte igår skivor och belägg i både fram- och bakvagnen. ATE skivor och Bosch belägg. Det satt ventilerade skivor både fram och bak på bilen. Passade även på och bytte bromsvätska. Delarna beställde jag från http://www.bildelaronline24.se Tror de skickar från Tyskland. Gav 2 000kr för jobbet hos en fristående verkstad i Sthlm.
Var idag hos mekanikern som kommit hem från sin utlandssemester, solida skivor baktill och ventilerade framtill kom vi fram till. Bromsskölden tog vi och sket i att byta ut, han ringde upp Autoexperten och fick prisförslag för skivor av Brembo och jag minns inte ifall det var belägg från Brembo eller om det var Roadhouse. Han fick priset 2800 kr för 2 skivor och 2 belägg som jag förstod det, vilket känns något högt ifall man jämför med prisuppgifter på deras hemsida men prisförslaget 2800 kr ska konstigt nog ha varit med rabatter som han får. Underligt detta, stod själv bredvid och lyssnade på samtalet. Nåväl.

Men angående Brembos produkter har jag läst både positivt och negativt om, jag har fått intrycket av att de på senare år gjort sämre produkter men jag kan vara felinformerad. Troligtvis lär jag nu köpa från Tyskland och få mekanikern att montera dit delarna, han tyckte att jag även bör beställa hem nya belägg för framhjulen så jag gör det med. Då framdäcken har ventilerade skivor, så måste jag beställa hem belägg för ventilerade skivor för främre hjulparet.

Men vad känner ni att jag bör beställa för fabrikat (har tillverkningsländer någon skillnad? Läste om någon skiva från Bosch gjorde i Mexico, men kanske var för amerikanska marknaden)? Ate, Bosch eller TRW? Ska belägg och skivor vara av samma fabrikat eller går det bra att kombinera? mitsu00 du gjorde ju det, bra erfarenheter från tidigare?
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]