Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du SKA ha samma sort (ventilerade / solida) på respektive axel som det sitter original, som andra nämnt kräver det store ombyggnader att byta skivtyp, och det finns absolut ingen anledning på en standardbil.

Kontrollera innan du beställer ifall du har ventilerade eller solida, har du aluminiumfälgar kanske du kan se eller känna det mellan ekrarna, har du plåtfälgar eller alufälgar som döljer lite mer får du plocka av ett bakhjul.

Vad det gäller bromssköld så borde de inte vara upprostade på en 2008. Du bör I alla fall kolla med meken hur mycket jobb det är att byta dem innan du beställer, så du får ta ställning till om det är värt pengarna. På vissa bilmodeller (speciellt VW/Audi som jag skruvat en hel del med) måste man nämligen demontera hjullagret för att komma åt att byta bromsskölden.
apersson850 skrev:Det framgick inte av dina inlägg var du bor någonstans. Inte vad jag lade märke till, i alla fall.
Mitt misstag, brukar köra med samma nick på andra forum ibland och brukar skriva ut orten. Stockholm bor jag i, söder om.
Wizzman skrev:Du SKA ha samma sort (ventilerade / solida) på respektive axel som det sitter original, som andra nämnt kräver det store ombyggnader att byta skivtyp, och det finns absolut ingen anledning på en standardbil.

Kontrollera innan du beställer ifall du har ventilerade eller solida, har du aluminiumfälgar kanske du kan se eller känna det mellan ekrarna, har du plåtfälgar eller alufälgar som döljer lite mer får du plocka av ett bakhjul.

Vad det gäller bromssköld så borde de inte vara upprostade på en 2008. Du bör I alla fall kolla med meken hur mycket jobb det är att byta dem innan du beställer, så du får ta ställning till om det är värt pengarna. På vissa bilmodeller (speciellt VW/Audi som jag skruvat en hel del med) måste man nämligen demontera hjullagret för att komma åt att byta bromsskölden.
mitsu00 skrev:Bytte igår skivor och belägg i både fram- och bakvagnen. ATE skivor och Bosch belägg. Det satt ventilerade skivor både fram och bak på bilen. Passade även på och bytte bromsvätska. Delarna beställde jag från http://www.bildelaronline24.se Tror de skickar från Tyskland. Gav 2 000kr för jobbet hos en fristående verkstad i Sthlm.
Var idag hos mekanikern som kommit hem från sin utlandssemester, solida skivor baktill och ventilerade framtill kom vi fram till. Bromsskölden tog vi och sket i att byta ut, han ringde upp Autoexperten och fick prisförslag för skivor av Brembo och jag minns inte ifall det var belägg från Brembo eller om det var Roadhouse. Han fick priset 2800 kr för 2 skivor och 2 belägg som jag förstod det, vilket känns något högt ifall man jämför med prisuppgifter på deras hemsida men prisförslaget 2800 kr ska konstigt nog ha varit med rabatter som han får. Underligt detta, stod själv bredvid och lyssnade på samtalet. Nåväl.

Men angående Brembos produkter har jag läst både positivt och negativt om, jag har fått intrycket av att de på senare år gjort sämre produkter men jag kan vara felinformerad. Troligtvis lär jag nu köpa från Tyskland och få mekanikern att montera dit delarna, han tyckte att jag även bör beställa hem nya belägg för framhjulen så jag gör det med. Då framdäcken har ventilerade skivor, så måste jag beställa hem belägg för ventilerade skivor för främre hjulparet.

Men vad känner ni att jag bör beställa för fabrikat (har tillverkningsländer någon skillnad? Läste om någon skiva från Bosch gjorde i Mexico, men kanske var för amerikanska marknaden)? Ate, Bosch eller TRW? Ska belägg och skivor vara av samma fabrikat eller går det bra att kombinera? mitsu00 du gjorde ju det, bra erfarenheter från tidigare?
mitsu00 skrev:ATE och BOSCH har jag mkt bra erfarenheter av från nuvarande och tidigare bilar. På bildelaronline24.se knappar du bara in bilens regnr och du får fram alla passande grejer till just din modell. Smidigt och bra :D
Kollade in på bildelaronline24 något högre pris för Ate-skivorna, men såg att de hade skivor från Zimmermann och då man hört en del gott om undrar jag ju ifall det kanske inte är att föredra?

Så Bosch, Ate, Zimmermann eller TRW? Lutar åt Ate lite ändå.

Men jag har läst att just belägg skiljer sig mer än skivor, så vilka belägg bör köpas av mig?
Zimmermann originalmonteras på flertalet tyska bilmärken. Bra grejer.
ATE har belägg som är något dyrare då de har någon form av ceramisk beläggning och skll då tydligen tåla högre värmeutveckling. Vet inte hur mkt sanning det är i detta, men som sagt såväl BOSCH som ATE tillverkar ju grejer till originalmontering, så dessa är det bra kvalite på.
mitsu00 skrev:ATE har belägg som är något dyrare då de har någon form av ceramisk beläggning och skll då tydligen tåla högre värmeutveckling. Vet inte hur mkt sanning det är i detta, men som sagt såväl BOSCH som ATE tillverkar ju grejer till originalmontering, så dessa är det bra kvalite på.
Jo både bildelaronline och autoteillemann verkar sälja dessa keramiska, men de är dyrare och även om de sägs hålla längre tid och tåla högre värme så ska de tydligen slita mer på skivorna och vara lite sämre i kallare klimat. Ifall det stämmer vet jag ej.
Lövet skrev:Zimmermann originalmonteras på flertalet tyska bilmärken. Bra grejer.
Jo en hel del som på diverse forum verkar vilja införskaffa sig dessa.

En sak som jag stör mig lite på just nu är att Bosch-produkterna hos både Autoteillemann och bildelaronline så står det:
"till årsmodell: 07/2011"

Vad innebär det? Jag får ju fram dessa produkter efter ha angivit mitt reg nr eller årsmodell och motor manuellt i deras filtreringssystem.
Jag har tre tolkningar:
1. Endast för Volvo V70 med tillverkningsdatum efter juli 2011.
2. Endast för Volvo V70 med tillverkningsdatum innan juli 2011.
3. Endast för Volvo V70 med årsmodeller från 2007 fram till 2011.

Bosch lockar lite med sina klossar p.g.a. sitt anti-gnissel pasta som följer med, men dessa kanske inte håller längre tid och kanske följer med andra fabrikaten med?

Ytterligare en fråga, ifall jag skulle köpa nya klossar för framhjulen nu enligt mekanikern. Ska jag köpa på mig ytterligare ett par i framtiden för framhjulen när bromskivorna där ska bytas eller kan de jag köper nu användas?
http://mister-auto.se/sv/

Här hittar du delar till bra priser.
Brembo skivor med artikelnummer som slutar på .11 är ytbehandlade så dom inte rostar.

Jag köpte brembo skivor och ATE belägg till min Mondeo.
Mycket nöjd.

Du har även autoteilermann.de samt fk-shop.de
Båda har stort sortiment och har bra priser.

Billigast blir att köpa på tyska ebay.de
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]