Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wizzman skrev:
hasse77 skrev:
Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite. Jag har nog aldrig handlat av just den sidan, men från många andra företag i Tyskland och det har alltid fungerat bra!
Jag fick det intrycket jag med, att Ate tillverkar kvalitativa produkter. Förvisso fanns det Bosch belägg och skivor men för vad jag kunde se högre priser. Vad tror du om ventilerad kontra solid bromsskiva (nämligen första gången jag stött på detta fenomen)?

Funderar på att svänga förbi den lilla lokala verkstadsaktören jag hade i åtanke att montera delarna hos och få honom att kolla av ifall delarna faktiskt är aktuella för bilen, så jag inte beställer hem allt som ej går att få på bilen. Men även för att höra med mekanikern ifall han tror att de klarar av att hantera de extra stegen som kan utföras manuellt som vanligtvis ska göras via en dator kopplad till bilen, p.g.a. den elektroniska handbromsen.
Normalt sett är det ventilerade skivor fram och solida bak på de flesta bilar, men i din länk verkar det ju vara ventilerade skivor bak. Jag har inte tänkt på hur det är på min v60.

Jag kan kolla sen när jag är vid en dator, har bara mobilen nu. Jag brukar kika på autoexperten och mekonomen genom att knappa in regnr och se vad de har för alternativ, sedan jämföra mått.
Ja jag läste någonstans att det oftast är solida på bakaxeln och ventilerade framtill för att det är där det är högst belastning, men jag fann dessa prisvärda och såg att även Bilia verkar sälja ventilerade bromsskivor för bakhjulen så tänkte vad fan vi kör på!
http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny/ ... c70-2008-1

Men jag tänkte svänga förbi lokala mekanikern och höra med honom lite om köpet, samt be honom kolla upp vad för typ av bromsskivor som är på framhjulen idag. Jag skulle inte bli förvånad om jag finner solida bromsskivor, förre ägaren servade sin bil och bytte som jag förstod det även bromsskivorna hos Solna Bilteknik. Man har ju hört en del om dessa under åren...
HakanF skrev:Mitt råd är kontrollera att det är rätt saker du har valt ut, beställ och gå till din lokala mek och betala hans tim peng.

Om han inte är helt kass så blir det billigast och bra.
Japp ska höra mig för, stämma av med honom lite angående produkterna jag tänkt mig.

Jag drog även iväg ett mejl till Autoteilemann om artikelnummer för de olika delarna, bromsskivorna hade nästan identiska artikelnummer men för beläggen så fann jag ej några sökresultat. Förhoppningsvis får jag ett bra svar ifrån dem, men ska annars även ta och kolla in dem andra butikerna som tipsats om här i tråden.
Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite.
Är originalkvalitet bra ? Mina original har slagit sig efter 5000 mil på en helt ny bil, och då kör jag väldigt försiktigt.
Jag såg nu att det finns både ventilerade och solida skivor bak till V70lll 08 2.0F med elektrisk handbroms.

Som du skrivit kolla med meken vilket som är på din bil och om det är solida så skulle jag hellre köpa dem på biltema, men bromsbeläggen någon annanstans. Är det ventilerade skivor så verkar du vara rätt ute med de som du länkade.
HakanF skrev:Jag såg nu att det finns både ventilerade och solida skivor bak till V70lll 08 2.0F med elektrisk handbroms.

Som du skrivit kolla med meken vilket som är på din bil och om det är solida så skulle jag hellre köpa dem på biltema, men bromsbeläggen någon annanstans. Är det ventilerade skivor så verkar du vara rätt ute med de som du länkade.
Så du tycker att jag ej bör satsa på ventilerade ifall solida är på framhjulen? Är det några komplikationer som i sådana fall skulle kunna uppstå med ventilerade baktill och solida framtill? Har läst någonstans att de främre hjulen överlag brukar bromsa mer, men vet ej vad som gäller för V70 och vad effekten blir med olika uppsättningar av bromsskivor vad gäller "typer" för de olika hjulparen. Visst Biltema har bra priser och en del säger att de har bra skivor. Själv känner jag dock att jag hellre vet vilket fabrikat det är som faktiskt tillverkat produkten, medan Biltema skulle kunna hoppa mellan olika tillverkare. Bara en tanke jag haft so far.
StefanN skrev:Ventilerade är på AWD, solida på dom andra.
Inte en AWD här, så skulle nog kunna vara solida på samtliga hjul för stunden.
VolvoB20 skrev:
Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite.
Är originalkvalitet bra ? Mina original har slagit sig efter 5000 mil på en helt ny bil, och då kör jag väldigt försiktigt.
Tycker Volvos skivor slår sig hela tiden, fick bytt mina på goodwill på min Xc 70 my 10 efter 4500 mil, sen var de kass efter 4000 till bytte då själv till brembo funkar betydligt bättre
Om du har solida skivor kan du inte sätta dit ventilerade utan att också byta bromsoken. Ventilerade skivor är betydligt tjockare. De är ju i princip två skivor med luft emellan, låt vara att varje skiva är tunnare än en solid. Tvärtom gäller förstås också.

Men det är ju bara att gå ut och kolla på bilen. Om inte annat så ser man ju när man byter mellan sommar- och vinterdäck, om man nu inte är så bekväm att man lejer bort det också.

Du får väl komma på besök annars, så ska jag lära dig att byta bromsskivor...
apersson850 skrev:Om du har solida skivor kan du inte sätta dit ventilerade utan att också byta bromsoken. Ventilerade skivor är betydligt tjockare. De är ju i princip två skivor med luft emellan, låt vara att varje skiva är tunnare än en solid. Tvärtom gäller förstås också.

Men det är ju bara att gå ut och kolla på bilen. Om inte annat så ser man ju när man byter mellan sommar- och vinterdäck, om man nu inte är så bekväm att man lejer bort det också.

Du får väl komma på besök annars, så ska jag lära dig att byta bromsskivor...
Ja jag noterade att tjockleken hos ventilerade var betydligt tjockare, solida låg på 11 mm och ventilerade dubbla ja. Så för att få dit ventilerade så skulle även bromsok på samtliga hjul även bytas ut, i sådana fall absolut inte värt det. Då lär jag beställa vanliga solida skivor och belägg för sådana, får se om det blir Ate åter igen, TWR(?) eller Bosch. Vad rekommenderas av dessa tre fabrikat?

Du verkade tyvärr bo alldeles för långt bort, men skulle jag vara i krokarna så kanske jag nappar på erbjudandet någon gång. :)

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]