Wizzman skrev:hasse77 skrev:Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite. Jag har nog aldrig handlat av just den sidan, men från många andra företag i Tyskland och det har alltid fungerat bra!
Jag fick det intrycket jag med, att Ate tillverkar kvalitativa produkter. Förvisso fanns det Bosch belägg och skivor men för vad jag kunde se högre priser. Vad tror du om ventilerad kontra solid bromsskiva (nämligen första gången jag stött på detta fenomen)?
Funderar på att svänga förbi den lilla lokala verkstadsaktören jag hade i åtanke att montera delarna hos och få honom att kolla av ifall delarna faktiskt är aktuella för bilen, så jag inte beställer hem allt som ej går att få på bilen. Men även för att höra med mekanikern ifall han tror att de klarar av att hantera de extra stegen som kan utföras manuellt som vanligtvis ska göras via en dator kopplad till bilen, p.g.a. den elektroniska handbromsen.
Normalt sett är det ventilerade skivor fram och solida bak på de flesta bilar, men i din länk verkar det ju vara ventilerade skivor bak. Jag har inte tänkt på hur det är på min v60.
Jag kan kolla sen när jag är vid en dator, har bara mobilen nu. Jag brukar kika på autoexperten och mekonomen genom att knappa in regnr och se vad de har för alternativ, sedan jämföra mått.
Ja jag läste någonstans att det oftast är solida på bakaxeln och ventilerade framtill för att det är där det är högst belastning, men jag fann dessa prisvärda och såg att även Bilia verkar sälja ventilerade bromsskivor för bakhjulen så tänkte vad fan vi kör på!
http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny/ ... c70-2008-1
Men jag tänkte svänga förbi lokala mekanikern och höra med honom lite om köpet, samt be honom kolla upp vad för typ av bromsskivor som är på framhjulen idag. Jag skulle inte bli förvånad om jag finner solida bromsskivor, förre ägaren servade sin bil och bytte som jag förstod det även bromsskivorna hos Solna Bilteknik. Man har ju hört en del om dessa under åren...
HakanF skrev:Mitt råd är kontrollera att det är rätt saker du har valt ut, beställ och gå till din lokala mek och betala hans tim peng.
Om han inte är helt kass så blir det billigast och bra.
Japp ska höra mig för, stämma av med honom lite angående produkterna jag tänkt mig.
Jag drog även iväg ett mejl till Autoteilemann om artikelnummer för de olika delarna, bromsskivorna hade nästan identiska artikelnummer men för beläggen så fann jag ej några sökresultat. Förhoppningsvis får jag ett bra svar ifrån dem, men ska annars även ta och kolla in dem andra butikerna som tipsats om här i tråden.