Ny körning med Vida idag och ny (billigare) teori. Ser ut som att luftmassemätare är lite glädjemätare. Mäter c:a 500mg/s vid tomgångskörning (EGR inte inkopplad dock) och toppar 1350mg/s vid fullgas. Läste nånstans att LMM-mätare skall ge 80% av hästkrafterna*, vilket då skulle motsvara 135/0.8=169 hästar. Så många hästar skulle jag inte tro att det finns i stallet iallafall..
* Edit: Tror jag jag blandar ihop enheterna här?? Vida redovisar luftmängd/slag, tror att hästkraftsberäkningen motsvara luftmängd/sek. Bortse från hästkraftsberäkningen ovan alltså.
Såg i din EGR-tråd Sierra att du låg på 350mg/s vid tomgång (Vida förväntar sig 300mg/slag, min ligger på 500-510mg/slag).
Edit (igen): Hittade annan tråd (
http://www.pug306.net/forum/threads/149 ... st-the-MAF) som skattar att 500mg/slag kan vara normalt om EGR är stängd, så det lutar åt att LMM trots allt är OK ändå.
Drog också kontakten till LMM och tog en kort runda, den gick iallafall inte sämre, snarare bättre var intrycket. Det blir byte av LMM så får vi se vad det ger.
Edit #3: En (riktig) översättning från mg/slag till g/sek. 2:an i nedan räkneexempel (skattningar) kommer från att det är 2slag per varv.
Vid en punkt 1350mg/slag, 2100v/min.
Gram/Sek: 1350 * 2100 * 2 / 60 = 94500mg/sek = 94.5g/sek. => 94.5 / 0.8 = 118 hästkrafter
En annan punkt 1200mg/slag, 2800v/min
Gram/Sek: 1200 * 2800 * 2 / 60 = 112000mg/sek = 112g/sek. => 112 / 0.8 = 140 hästkrafter