NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tackar för det! Känns gott att ha gjort det.

Har fortsatt att rensa kylarsystemet och det blir bättre och bättre (renare och renare). Vid varje byte skiftar jag cirka 4.5 liter. Är på den sjunde 4-litersdunken just nu och har även slagit i en tesked maskintvättmedel (sitter mycket skit ingrott i "väggarna" som tar tid att köra ut).

En tid har jag trott att bilen blivit frisk, tycker att den dragit bättre och varit vibrationsfri vid motorvägskörning, den har darrat till någon gång på det typiska sättet vid acceleration på 3:an runt 1800-1900 varv, men detta är nått jag kan leva med. Senaste körningen så tycker jag dock att vibrationen är tillbaka vid motorvägskörning. Det är så typiskt att om jag låter farthållaren gå in på 120km/h så kommer vibrationen smygande. Trycker jag lätt på gasen så försvinner det igen, helt tydligt har det nått att göra med "medellast" och att motorn är rejält varm.

Hittade en annan tråd som jag tycker stämmer bra på min:
http://www.passatworld.com/forums/b5-ga ... power.html

I ovan nämnda tråd så var tydligen problemet ledskenorna i Turbon som inte löpte helt fritt, behandlingen går ut på att man fyller turbohuset (OBS ej kompressor-delen) (antingen vid EGR-avgasrörsanslutning eller via avgasrör/katalysator) med Mr Muscle Ungs-rengöring, motionerar turbo-reglerventilen och allt blir bra två timmar senare. Finns massvis med trådar som gäller VW/Audi-motorer med denna behandling, men jag hittar inte en enda med D4204T/2.0D? Kröp iallafall under min bil idag och det är rätt svårt att komma åt att känna på ledskene-armen, men den satt iallafall inte helt fast (vakuumslangen satt också bra fast så jag fick inte loss den med "rimlig" kraft). Ni som bytt er turbo, hur såg ledskenorna ut? Hade ni mycket skit (begränsad rörlighet) i ledskenorna?

Hade även loss spjällhuset och hittade då oljerester (inte jättemycket men ändå tydligt) i vänster-delen (från intercooler) framför allt. Tänker mig att detta kan ha kommit när jag gjorde Olje-flushen, men är inte säker. Tror iallafall att "min" mängd olja från intercoolern inte är mycket att bry sig om, vill turbon haverera kommer jag nog att märka detta tids nog genom kraftigare symptom. Ni som haft haverier, vilka var era tidiga symptom?

Bild
Bild
Drog EGR-kontakten när jag körde igår och bilen gick mycket bättre. Kändes som att symptomen nästan försvann, kände man efter ordentligt så gick det dock att hitta dom på de gamla vanliga ställena (enstaka darr vid passering 1800 varv) och vibration vid motorvägsfart 110-120km/h.

Tror dock inte att detta är EGR-ventilen, vet att den löper fint mellan sina lägen och gjorde även rent den när jag hade loss allting för två veckor sedan och den var inte överdrivet sotig/skitig. Tänker mig istället att om jag har ett "högre än normalt" mottryck i avgassystemet/turbo, då bör också balansen mellan EGR/"vanlig inluft" rubbas så att det blir mer EGR-avgaser relativt luft, vilket då skapar den ryckiga gången. Är det någon som vet om EGR reglerar mha luftmassemätare eller annat, eller sker EGR-styrningen med "öppen loop"?

Funkar det att bara dra kontakten till EGR:en, eller skall man helst "blanka" den helt för att veta att EGR är helt avstängd? (för att testa hypotesen alltså).

Gjorde också ett nytt försök att kolla på turbons styrning av ledskenorna (tog i lite mer) och fick då av vakuumslangen. Använde egen vakuumpump och styrde turbon och det verkar inte som att "led-skene-styr-armen" sitter fast iallafall, den löpte fint mellan sina ändlägen. Behövs ingen "Mr Muscle-rengöring" på min Turbo alltså.

Efter att ha läst in mig på ämnet är jag också lite mer oroad över olje(?)fyndet i insuget ("diesel engine runaway") - https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway

Skall ändå ta ner intercoolern någon gång i veckan för byte av kondensor, så då får jag se om det finns någon olja där. Tyckte att oljan i insuget såg rätt tunn ut, är det något som talar för att den kommer från vevhusventilationen kanske? (Oljenivån på oljestickan exakt mellan min och max och har inte sett någon förändring där).
Ny körning med Vida idag och ny (billigare) teori. Ser ut som att luftmassemätare är lite glädjemätare. Mäter c:a 500mg/s vid tomgångskörning (EGR inte inkopplad dock) och toppar 1350mg/s vid fullgas. Läste nånstans att LMM-mätare skall ge 80% av hästkrafterna*, vilket då skulle motsvara 135/0.8=169 hästar. Så många hästar skulle jag inte tro att det finns i stallet iallafall..

* Edit: Tror jag jag blandar ihop enheterna här?? Vida redovisar luftmängd/slag, tror att hästkraftsberäkningen motsvara luftmängd/sek. Bortse från hästkraftsberäkningen ovan alltså.

Såg i din EGR-tråd Sierra att du låg på 350mg/s vid tomgång (Vida förväntar sig 300mg/slag, min ligger på 500-510mg/slag).

Edit (igen): Hittade annan tråd (http://www.pug306.net/forum/threads/149 ... st-the-MAF) som skattar att 500mg/slag kan vara normalt om EGR är stängd, så det lutar åt att LMM trots allt är OK ändå.

Drog också kontakten till LMM och tog en kort runda, den gick iallafall inte sämre, snarare bättre var intrycket. Det blir byte av LMM så får vi se vad det ger.

Edit #3: En (riktig) översättning från mg/slag till g/sek. 2:an i nedan räkneexempel (skattningar) kommer från att det är 2slag per varv.

Vid en punkt 1350mg/slag, 2100v/min.
Gram/Sek: 1350 * 2100 * 2 / 60 = 94500mg/sek = 94.5g/sek. => 94.5 / 0.8 = 118 hästkrafter

En annan punkt 1200mg/slag, 2800v/min
Gram/Sek: 1200 * 2800 * 2 / 60 = 112000mg/sek = 112g/sek. => 112 / 0.8 = 140 hästkrafter
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
När jag åker utan lmm varvar bilen knappt över 1200 varv och är seg som fan. Svarar mer sen när tid finnes ;-)
Nej, min betedde sig riktigt bra, körde för kort sträcka för att känna om den var "bättre" utan än med LMM, men som ovan, den var stark på lågvarv, varvade bra (körde inte tokvarvning, men iallafall upp till 3000varv).

Ju mer jag läser in mig så inser jag dock att LMM förmodligen är OK, men 1000:- är iallafall billigare och enklare att byta än en turbo så det är värt ett försök.
Jag har en extra hemma som funkar om du vill testa? Vet dock inte vart du bor heller kom jag på ;-) kag bor i borlänge, Dalarna. Köpte en extra förut när min bil var "sjuk" så den ligger bara och skräpar.

Antingen kan du låna den eller köpa den för de 300 jag gav för den hos Demia.
Jättesnällt, dock är jag av min natur lite ivrig (vill ju får rätt på den j-a bilen NU! :) ) så jag har redan beställt en ny över Ebay. http://www.ebay.com/itm/161725677635?_t ... EBIDX%3AIT

Såg att LMM från bildelsbasen som rullar uppemot 25000 kostade samma pengar (800-900:-) så det var inte så stor tvekan. Du verkar ha bra priser från Demia iallafall!!
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet