Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det kanske viktigaste är väl ändå att kunna surra ordentligt? Det ingår väl även i B+?

Om det inte vore möjligt för vem som helst med B att kunna låna en kärra för att köra hem lite byggmaterial eller någon möbel, finns ju en överhängande risk att en massa folk kör grejer på taket och grejer som sticker ut från bagage på ett trafikfarligt sätt.
av *pettson*
StringerBell skrev:Det kanske viktigaste är väl ändå att kunna surra ordentligt? Det ingår väl även i B+?

Om det inte vore möjligt för vem som helst med B att kunna låna en kärra för att köra hem lite byggmaterial eller någon möbel, finns ju en överhängande risk att en massa folk kör grejer på taket och grejer som sticker ut från bagage på ett trafikfarligt sätt.
Går vi på den linjen så sker det redan idag då alla inte har drag och alla inte vill hyra en kärra. Tyvärr är mina senaste bilder sedan i somras då ett pensionärspar har en S60 och bevisligen handlat mycket på ulvåsa möbler.
Tydligen var det en bra ide att lägga en gammal dörr tvärsöver bågarna man ändå införskaffat. Sen lastar man på något sätt upp en sekretär och lite annat. Sen kör man som vanligt. När vi stannade bakom så låg allt på backen bakom bilen ihop med bågarna. Då hade allt slagit i bakluckan på vägen ned när det bildade vinge och slet loss bågarna.

Det är ingen rättighet egentligen att få framföra sitt fordon med något före eller efter som du inte har någon som helst kontroll över. Det är nåt vi tror vi har. Vi har däremot rättighet att framföra det OM VI HAR KONTROLL över det.
Det är bara att ställa sej en stund på tippen och kika hur saker är lastade och hur dom är surrade och se om du känner dej säker och nöjd, det är dessa du möter i trafiken. Man brukar normalt inte använda halmsnöre för att låsa upp betongringar från en gammal brunn? Eller för den delen ett spännband modellen du har till att hålla ihop ett par skidor för att låsa fast gamla möbler på ett släp. Det sker tusentals och åter tusentals sådana körningar varje dag.
Dvs.. dom fall där någon låst fast något alls.
Igår när jag var och lämnade saker kom man med ett obromsat släp som såg ut att ha punktering. Man hade så mycket tegelpannor pålagda att det var sjukt och man hade inte ett enda spännband. För man hade ju *gallergrindar*. Det var staplat runt 50cm över lämmen. En tvärnit bara så vore det över.
I övrigt görs det rejält sjuka lastningar på släp i övrigt om du bara åker till lokala byggmarknaden. Både i bilen och på ev släp. Varför? För man vet inte bättre, ingen har sagt nåt, då man får ju göra så eftersom ingen säger annat.

Jag har själv gjort en dumhet. Jag lånade ut mitt släp och bil för att spara tid. En annan förare lastade ca 600kg metalldelar i en pall. Han är van släpvagnsförare så jag litade på honom. Vi gjorde ett snabbt byte och jag tog över bilen utan att syna. Körde runt 2 mil och sen hoppade skogens konung ut. Jag fick ställa mej på bromsen. Mitt släp är ett boogiesläp med dubbelhöjd på lämmarna som tur var. Den som lastade ställde pallen i mitten på släpet och drog två spännband i kors över lasten. Jag hörde däckskrik från släpet och sen hörde jag en sjujävla duns och en krasch. Jag hoppade ur som en gasell. Vad får jag se? Jag ser min övre läm på släpet som är vikt 45 grader med en balk uppe inkörd i. Hade jag kört med enkel läm hade jag aldrig skrivit det här. Då hade balken flugit igenom bakrutan. Pallen hade glidit rakt upp i framstammen och lasten hade lyft eftersom det var åt helvete surrat. Nu är allt materiellt fixat, han behöver aldrig mera hämta och lasta åt mej, och jag kommer aldrig aldrig aldrig mera att lita på att någon surrat min last korrekt.
Så lite.. så enkelt fel, så nära döden.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av heden75
Tänkte bara berätta om mina erfarenheter av utökad b.
Bokade en körrlektion på en körskola och bad dem beställa tid för uppkörning. Passade även på att hyra bilskolans ekipage som var färdiglastat för uppkörningen.
På körlektionen körde jag ca 1 timme och vi gick igenom säkerhetskontrollen sedan fick jag en kom-ihåg-lista så jag kunde plugga på kontrollen hemma.
När det sedan var tid för uppkörning fick jag börja med att koppla samman bil+släp och göra en fullständig säkerhetskontroll. Efter det körde jag ca 45 minuter både landsväg och stadstrafik samt backa runt ett hörn. Sen var det färdigt och jag hade mitt Utökade B.
Priset blev omkring 3500 för allting. Tänk på att man måste fota sig hos transportstyrelsen innan uppkörningen.
Det viktigaste är nog att man har stenkoll på säkerhetskontrollen för den får de flesta göra.
Mvh Heden
Användarvisningsbild
av bem
Brorsan var en av de allra första att försöka sig på att ta utökad B och tanten som var kontrollant vid uppkörningen var hård och han blev kuggad (hon tycket han kört lite för fort med släpet på ett ställe). Nåväl, nästa uppkörning gick det som en dans.
Behöver ta utökad B jag också nu för min nya V70 2014 får inte dra min båttrailer på bara B kort (min gamla V70 fick dra den på B kort).

Finns det nåt bra färdigt teoripaket man kan köpa och läsa in själv?
Skall kontakta körskola och ta en lektion i alla fall, även om jag dragit båttrailer nu i 10 år så är ju det ingen garanti för att man beter sig vettigt i trafiken med trailern m h till utökade B kraven.
/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Brainy skrev:Hyrsläpen är oftast nedreggade till 1000kg för att alla ska kunna köra dem
Men numer är det väl inte totalvikten som gäller hur tunga släp man får dra, utan bruttovikten.
av heden75
Det är både totalvikt och bruttovikt som avgör om man får dra en släp med ett visst fordon. Som på min V70 får jag dra en totalvikt på 1940 kg men bruttovikten får inte överstiga 1800. Alltså får jag dra en släp som har totalvikt på 1940 men jag får inte lasta den fullt för då överstiger jag bruttovikten. Samma regler för BE och utökat B.
Skillnaden är att med utökat B får den sammanlagda totalvikten för bil+släp INTE överstiga 4250 kg.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok