StringerBell skrev:Det kanske viktigaste är väl ändå att kunna surra ordentligt? Det ingår väl även i B+?
Om det inte vore möjligt för vem som helst med B att kunna låna en kärra för att köra hem lite byggmaterial eller någon möbel, finns ju en överhängande risk att en massa folk kör grejer på taket och grejer som sticker ut från bagage på ett trafikfarligt sätt.
Går vi på den linjen så sker det redan idag då alla inte har drag och alla inte vill hyra en kärra. Tyvärr är mina senaste bilder sedan i somras då ett pensionärspar har en S60 och bevisligen handlat mycket på ulvåsa möbler.
Tydligen var det en bra ide att lägga en gammal dörr tvärsöver bågarna man ändå införskaffat. Sen lastar man på något sätt upp en sekretär och lite annat. Sen kör man som vanligt. När vi stannade bakom så låg allt på backen bakom bilen ihop med bågarna. Då hade allt slagit i bakluckan på vägen ned när det bildade vinge och slet loss bågarna.
Det är ingen rättighet egentligen att få framföra sitt fordon med något före eller efter som du inte har någon som helst kontroll över. Det är nåt vi tror vi har. Vi har däremot rättighet att framföra det OM VI HAR KONTROLL över det.
Det är bara att ställa sej en stund på tippen och kika hur saker är lastade och hur dom är surrade och se om du känner dej säker och nöjd, det är dessa du möter i trafiken. Man brukar normalt inte använda halmsnöre för att låsa upp betongringar från en gammal brunn? Eller för den delen ett spännband modellen du har till att hålla ihop ett par skidor för att låsa fast gamla möbler på ett släp. Det sker tusentals och åter tusentals sådana körningar varje dag.
Dvs.. dom fall där någon låst fast något alls.
Igår när jag var och lämnade saker kom man med ett obromsat släp som såg ut att ha punktering. Man hade så mycket tegelpannor pålagda att det var sjukt och man hade inte ett enda spännband. För man hade ju *gallergrindar*. Det var staplat runt 50cm över lämmen. En tvärnit bara så vore det över.
I övrigt görs det rejält sjuka lastningar på släp i övrigt om du bara åker till lokala byggmarknaden. Både i bilen och på ev släp. Varför? För man vet inte bättre, ingen har sagt nåt, då man får ju göra så eftersom ingen säger annat.
Jag har själv gjort en dumhet. Jag lånade ut mitt släp och bil för att spara tid. En annan förare lastade ca 600kg metalldelar i en pall. Han är van släpvagnsförare så jag litade på honom. Vi gjorde ett snabbt byte och jag tog över bilen utan att syna. Körde runt 2 mil och sen hoppade skogens konung ut. Jag fick ställa mej på bromsen. Mitt släp är ett boogiesläp med dubbelhöjd på lämmarna som tur var. Den som lastade ställde pallen i mitten på släpet och drog två spännband i kors över lasten. Jag hörde däckskrik från släpet och sen hörde jag en sjujävla duns och en krasch. Jag hoppade ur som en gasell. Vad får jag se? Jag ser min övre läm på släpet som är vikt 45 grader med en balk uppe inkörd i. Hade jag kört med enkel läm hade jag aldrig skrivit det här. Då hade balken flugit igenom bakrutan. Pallen hade glidit rakt upp i framstammen och lasten hade lyft eftersom det var åt helvete surrat. Nu är allt materiellt fixat, han behöver aldrig mera hämta och lasta åt mej, och jag kommer aldrig aldrig aldrig mera att lita på att någon surrat min last korrekt.
Så lite.. så enkelt fel, så nära döden.