Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dod0
Tänkte bara varför det står så på den, har ju inte 4-hjuls drift direkt. men den från skruvat borde väll funka?
Sen en fråga till. Måste man in till volvo för mjukvara eller nått sånt för att nya boxen ska funka om jag nu köper en sån?
av dod0
Uppdatering! vart o hämta kabeln som jag tyckte var till överpris. klippte kabeln till givaren vä fram. hade varit på jobb
och hämtat skarvhylsor med krympslang på (med invärtes lim) och krympslang för att lägga över det hela. såg att i volvos sats
ingick oisolerade hylsor och krympslangar (positivt överraskad) dock var deras skarvhylsor den mod som man bara viker ihop
små flärpar på den skalade kabeln. avskyr såna skarvar.

När jag väl skulle skala den gamla kabeln blev jag ganska överraskad, den bruna ledaren var förtennad medans den svarte
var ja vad ska man säja väldigt spröd koppar. plus att hälften av kardelerna från den svarta ledaren trillade av vid första skalningen.
klippte sedan kabeln precis innan det andra fästet från givaren sett, skalade upp så jag skalade förbi fästet. Där fästet suttit var
den svarte ledaren lite vit i höljet, där kunde jag dra av ledaren utan bekymmer. skalade sedan kabeln ända inne där den svänger
in i motorrutrymmet. där var den nått sånär frisk så där fick bli en skarv. tänkte också att kabeln inte rör sej lika mycket som ute vid däcket.
lät hela längden av den nya kabeln vara intakt så den finns för framtiden i en fin ring faststrippsad inne i motorutrymmet.

ABS och tracks har inte lyst på hela eftermiddagen (utom när man vrider till tändningen) sedan jag blev. slocknade fint när jag körde iväg ,).
men ja man ska inte säja för mycke. det har ju kommit och gått innan också men hoppas på att det var sliten kabel.
av Henke3
Du skarvade väl kabeln inne i motorrummet?
Volvos kabel är så lång som den är för att den skall skarvas vid elcentralen.
Där är skarven väl skyddad.

Du menar att Volvos skarvar var helt oisolerade? Mycket bra skarvar men man måste ha rätt verktyg.
av JT855
Självklart är det ju alltid bäst med nya grejer... Men om du hade farit på en skrot, dragit ut dörrlampan på en 850 och klippt av kontakten, då hade du haft en passande kontakt. Sen bara köpa nån meter kabel och börja löda. Hade väl gått på en dryg 50-lapp... Funkade bra för mig iallafall.
av dod0
volvos skarvar kanske iofs var lödskarvar? inte sett exakt denna modellen innan. men där följde ju med 2 små krympslangar (en till var ledare)
och en lite större för att täcka hela kalaset.
Skarven kom in i motorrummet när jag blev klar, skarvade i hjulhuset och sen drog jag tillbaka skarv och kabeln in i motorrummet när allt
hade svalnat. Klarade iaf besiktningen med abs intakt.
dock fick jag samma anmärkning som nästan alltid, Glapp i spindelled
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]