- tor 25 jul 2013, 18:34
#773036
Uppdatering! vart o hämta kabeln som jag tyckte var till överpris. klippte kabeln till givaren vä fram. hade varit på jobb
och hämtat skarvhylsor med krympslang på (med invärtes lim) och krympslang för att lägga över det hela. såg att i volvos sats
ingick oisolerade hylsor och krympslangar (positivt överraskad) dock var deras skarvhylsor den mod som man bara viker ihop
små flärpar på den skalade kabeln. avskyr såna skarvar.
När jag väl skulle skala den gamla kabeln blev jag ganska överraskad, den bruna ledaren var förtennad medans den svarte
var ja vad ska man säja väldigt spröd koppar. plus att hälften av kardelerna från den svarta ledaren trillade av vid första skalningen.
klippte sedan kabeln precis innan det andra fästet från givaren sett, skalade upp så jag skalade förbi fästet. Där fästet suttit var
den svarte ledaren lite vit i höljet, där kunde jag dra av ledaren utan bekymmer. skalade sedan kabeln ända inne där den svänger
in i motorrutrymmet. där var den nått sånär frisk så där fick bli en skarv. tänkte också att kabeln inte rör sej lika mycket som ute vid däcket.
lät hela längden av den nya kabeln vara intakt så den finns för framtiden i en fin ring faststrippsad inne i motorutrymmet.
ABS och tracks har inte lyst på hela eftermiddagen (utom när man vrider till tändningen) sedan jag blev. slocknade fint när jag körde iväg ,).
men ja man ska inte säja för mycke. det har ju kommit och gått innan också men hoppas på att det var sliten kabel.