2013xc70 skrev:Mmmm, er dette en svenske spøk? Lurer dere på i fullt alvor om det lønner seg å kjøre inn eller rygge inn i parkeringsluken? :-O)
Det är inte en fråga om det spar bränsle eller inte, det är en självklarhet. Men det är nog sannolikt att säga att per år spar man inte speciellt mycket som enskild förare. Skulle de flesta förare göra så blir däremot besparingarna rätt stora, då pratar vi nog miljontals liter soppa på ett år.
Eco-driving är ju en kombination av en massa olika besparande sätt att köra på.. följer man alla kan en "normal" förare räkna med bränslebesparing på 10-15%... vissa kanske t.o.m på runt 20-25%. Det är därför sånna småsaker lärs ut på bilskolorna.. om folk sen har ork/lust att följa dem är en annan sak.. :)
Att det drar 10ggr mer än att köra på ettan gör det inte.. jag var lite otydlig. Det var räknat mot min "normala" snittförbrukning.
På ettan drar bilen kanske 3-4 ggr mer än min normalförbrukning i "parkeringshastighet" och med den lilla acceleration man gör när man startar.
Att man har lättare att se och lättare att inte bli vållande vid en parkeringsolycka om man kan köra framåt när man kör ut från parkeringsplatsen har jag inte tänkt på.. men så är det ju! När man backar slås ju typ högerregeln ut.. men om man kör framåt ut från parkeringsrutan borde väl den gälla? Plus att det som ni säger såklart är lättare att undvika en ev krock om man kör framåt när man kör ut från rutan.