Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag brukar välja en plats där jag kan köra in från en sida och sen fortsätta rakt ut när jag handlat klart. Alltså ingen backning alls. För övrigt väljer jag en plats långt bort från kassan så man slipper dörruppslag. Så jag spar nog en hel del när jag parkerar. Men det äts väl upp av ökat skoslitage. :lol:
joel80 skrev: Jag har en känsla av att det drar VÄLDIGT mycket bränsle att backa med kall bil. Min "nuvarande förbrukning" sticker i allafall iväg till minst det tiodubbla.
Skulle inte det snarare kunna bero på att mjukvaran som styr förbrukningsmätningen inte riktigt begriper vad som händer? Det låter konstigt att det skulle gå åt 10 gånger mer bränsle att backa än att köra på ettan/tvåan framåt. Jag menar, man brukar inte behöva trampa så mycket hårdare på gaspedalen.
Fördelen i bränslebesparande syfte med att backa in på rutan när man handlar är nog ganska liten men ökar ju om man handlar längre när det är kallt men det blir ju en ganska tillgjord besparning.
Fördelen tycker jag personligen är att det inte är någon trafik inne i P-rutan så risken att bli påkörd är minimal. Plir du däremot påkörd när du backar ut från en ruta så blir du (nästan) alltid skylldig. (Undantaget är väl om motparten backar in i din vänstra sida eller buskör). Har man däremot vittne på att man han stanna innan kollision så bör man klara sig.
2013xc70 skrev:Mmmm, er dette en svenske spøk? Lurer dere på i fullt alvor om det lønner seg å kjøre inn eller rygge inn i parkeringsluken? :-O)
Det är inte en fråga om det spar bränsle eller inte, det är en självklarhet. Men det är nog sannolikt att säga att per år spar man inte speciellt mycket som enskild förare. Skulle de flesta förare göra så blir däremot besparingarna rätt stora, då pratar vi nog miljontals liter soppa på ett år.
Eco-driving är ju en kombination av en massa olika besparande sätt att köra på.. följer man alla kan en "normal" förare räkna med bränslebesparing på 10-15%... vissa kanske t.o.m på runt 20-25%. Det är därför sånna småsaker lärs ut på bilskolorna.. om folk sen har ork/lust att följa dem är en annan sak.. :)

Att det drar 10ggr mer än att köra på ettan gör det inte.. jag var lite otydlig. Det var räknat mot min "normala" snittförbrukning.
På ettan drar bilen kanske 3-4 ggr mer än min normalförbrukning i "parkeringshastighet" och med den lilla acceleration man gör när man startar.

Att man har lättare att se och lättare att inte bli vållande vid en parkeringsolycka om man kan köra framåt när man kör ut från parkeringsplatsen har jag inte tänkt på.. men så är det ju! När man backar slås ju typ högerregeln ut.. men om man kör framåt ut från parkeringsrutan borde väl den gälla? Plus att det som ni säger såklart är lättare att undvika en ev krock om man kör framåt när man kör ut från rutan.
2013xc70 skrev:Mmmm, er dette en svenske spøk? Lurer dere på i fullt alvor om det lønner seg å kjøre inn eller rygge inn i parkeringsluken? :-O)
Det er ingen spøk, svensker er et ordensfolk; tyskere, men med et hjerte. Nordmenn oppfører seg som usiviliserte arabere i forhold.
Vojje skrev:Ni har tyvärr fullständigt missuppfattat allt från grunden.
Meningen är att man ska backa in sin bil hemma på uppfarten, inte krångla sig in på trånga parkeringsplatser.
Jag tycker inte det är speciellt krångligt att backa in bilen på en parkeringsplats.. det är inte svårare än att backa ut från en parkeringsplats, plus att du när du backar in inte behöver har lika stor koll på om det kommer någon bil bakom dig, annat än de redan stillastående.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]