- fre 15 jun 2012, 19:45
#654266
Kan iofs förstå att man inte kan erbjuda gratisparkering inne i städer i all evighet men lite tråkigt att satsningen på etanol försvann innan andra generationen etanol hann komma igång ordentligt. Fortsatt sänkta förmånsvärden hade varit ett effektivt sätt att stödja förnyelsebara bränslen. Infrastrukturen finns, kunskaperna om etanol som bränsle är ganska goda och man hade kunnat utveckla motorer som är anpassade i första hand för etanol, inte bensin som idag för att passa EU-körcykeln som endast körs på bensin eller diesel.
Sen några år tillbaka är det totalt fokus på dieselbilar med låga utsläpp som gäller, men nu har även politikerna kommit på att dieselavgaser kanske inte är så hälsosamma, så snart är det väl förbud för dieselbilar i var och varannan stad, kraftigt höjda vägskatter och högre skatt på diesel mm.
Som V9097 skriver, rätt väg att gå är långsiktiga planer på åtminstone 7-10 år, och successiva förändringar av förmåner och rabatter mm för att sakta styra konsumenter och företag i rätt riktning mot ett förhoppningsvis mer miljömässigt hållbart transportsystem.
V9097 skrev:Vi är redan rätt mycket OT, men jag kan inte låta bli att kommentera detta med acc, T5 vs D3Håller med dig till fullo angående politikerna, de har en fantastisk förmåga att komma med drastiska ändringar som totalt kullkastar alla tidigare beslut och regler. Ta bara detta med jättesatsningen etanol för några år sen till exempel, då alla tankställen över en viss storlek tvingades erbjuda även etanol, man gav 6000kr i återbäring om man köpta etanolbil, skattefrihet i 5 år, sänkta förmånsvärden och gratis parkering i många städer mm. Sen försvann helt plötsligt i princip alla förmåner förutom skattefriheten i 5 år och snart är den borta också.
T5 är nog snabbare, men det förutsätter att man varvar den till rödmarkeringen. Jag kan tänka mig att D3 är snabbare på 0-100 om man använder normala delar av varvtalsregistret, låt oss säga upp till 4000rpm. D3 ger mer kraft i vardagskörning med andra ord.
Vid tex 2500rpm är maxeffekten högre i en D3 än i en T5
Lite mer on-topic: Jag tror detta med dieselavgaser inte är så nyttigt,, men gud förbjude att politikerna gör något förhastat och ändrar skattereglerna drastiskt. Om politikerna vill minska andelen dieselbilar, så gör små succesiva förändring, och framför allt inga totalförbud.
Vi ska heller inte glömma hur otroligt mkt renare bilismen blivit på 30år. 1982 körde vi med blyad bensin och katalysatorfritt. Dieseln innehöll höga halter svavel och partikelfilter fanns inte ens som begrepp. En vanlig Volvo 240 slukade lätt i sig en dryg liter/mil. Däcken innehöll höga halter HA-oljor osv. Miljökraven har ju även skärpt kraven på tillverkning av bilar, skrotning av bilar, hantering av oljor på verkstäder mm. Trafikverket jobbar med dagvattenhantering kring vägarna för att ytterligare minska bilismens miljöpåverkan.
Elbilar var något man pratade om 1982 (dom skulle komma om 10 år hette det). Det tog visserligen 30år och inte 10år, men nu finns elhybrider som fungerar utmärkt och rena elbilar som fungerar någorlunda.
Jag tycker politerkna ska fortsätta ställa tuffa krav, med långsiktiga planer som skärper gränserna för utsläpp steg för steg, i kombination med miljöbilsrabatter. Att införa förbud i all hast pga en rapport från WHO är inte rätt väg att gå!
Kan iofs förstå att man inte kan erbjuda gratisparkering inne i städer i all evighet men lite tråkigt att satsningen på etanol försvann innan andra generationen etanol hann komma igång ordentligt. Fortsatt sänkta förmånsvärden hade varit ett effektivt sätt att stödja förnyelsebara bränslen. Infrastrukturen finns, kunskaperna om etanol som bränsle är ganska goda och man hade kunnat utveckla motorer som är anpassade i första hand för etanol, inte bensin som idag för att passa EU-körcykeln som endast körs på bensin eller diesel.
Sen några år tillbaka är det totalt fokus på dieselbilar med låga utsläpp som gäller, men nu har även politikerna kommit på att dieselavgaser kanske inte är så hälsosamma, så snart är det väl förbud för dieselbilar i var och varannan stad, kraftigt höjda vägskatter och högre skatt på diesel mm.
Som V9097 skriver, rätt väg att gå är långsiktiga planer på åtminstone 7-10 år, och successiva förändringar av förmåner och rabatter mm för att sakta styra konsumenter och företag i rätt riktning mot ett förhoppningsvis mer miljömässigt hållbart transportsystem.
Nu:
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01