Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
V9097 skrev:Vi är redan rätt mycket OT, men jag kan inte låta bli att kommentera detta med acc, T5 vs D3

T5 är nog snabbare, men det förutsätter att man varvar den till rödmarkeringen. Jag kan tänka mig att D3 är snabbare på 0-100 om man använder normala delar av varvtalsregistret, låt oss säga upp till 4000rpm. D3 ger mer kraft i vardagskörning med andra ord.
Vid tex 2500rpm är maxeffekten högre i en D3 än i en T5

Lite mer on-topic: Jag tror detta med dieselavgaser inte är så nyttigt,, men gud förbjude att politikerna gör något förhastat och ändrar skattereglerna drastiskt. Om politikerna vill minska andelen dieselbilar, så gör små succesiva förändring, och framför allt inga totalförbud.

Vi ska heller inte glömma hur otroligt mkt renare bilismen blivit på 30år. 1982 körde vi med blyad bensin och katalysatorfritt. Dieseln innehöll höga halter svavel och partikelfilter fanns inte ens som begrepp. En vanlig Volvo 240 slukade lätt i sig en dryg liter/mil. Däcken innehöll höga halter HA-oljor osv. Miljökraven har ju även skärpt kraven på tillverkning av bilar, skrotning av bilar, hantering av oljor på verkstäder mm. Trafikverket jobbar med dagvattenhantering kring vägarna för att ytterligare minska bilismens miljöpåverkan.
Elbilar var något man pratade om 1982 (dom skulle komma om 10 år hette det). Det tog visserligen 30år och inte 10år, men nu finns elhybrider som fungerar utmärkt och rena elbilar som fungerar någorlunda.

Jag tycker politerkna ska fortsätta ställa tuffa krav, med långsiktiga planer som skärper gränserna för utsläpp steg för steg, i kombination med miljöbilsrabatter. Att införa förbud i all hast pga en rapport från WHO är inte rätt väg att gå!
Håller med dig till fullo angående politikerna, de har en fantastisk förmåga att komma med drastiska ändringar som totalt kullkastar alla tidigare beslut och regler. Ta bara detta med jättesatsningen etanol för några år sen till exempel, då alla tankställen över en viss storlek tvingades erbjuda även etanol, man gav 6000kr i återbäring om man köpta etanolbil, skattefrihet i 5 år, sänkta förmånsvärden och gratis parkering i många städer mm. Sen försvann helt plötsligt i princip alla förmåner förutom skattefriheten i 5 år och snart är den borta också.
Kan iofs förstå att man inte kan erbjuda gratisparkering inne i städer i all evighet men lite tråkigt att satsningen på etanol försvann innan andra generationen etanol hann komma igång ordentligt. Fortsatt sänkta förmånsvärden hade varit ett effektivt sätt att stödja förnyelsebara bränslen. Infrastrukturen finns, kunskaperna om etanol som bränsle är ganska goda och man hade kunnat utveckla motorer som är anpassade i första hand för etanol, inte bensin som idag för att passa EU-körcykeln som endast körs på bensin eller diesel.

Sen några år tillbaka är det totalt fokus på dieselbilar med låga utsläpp som gäller, men nu har även politikerna kommit på att dieselavgaser kanske inte är så hälsosamma, så snart är det väl förbud för dieselbilar i var och varannan stad, kraftigt höjda vägskatter och högre skatt på diesel mm.

Som V9097 skriver, rätt väg att gå är långsiktiga planer på åtminstone 7-10 år, och successiva förändringar av förmåner och rabatter mm för att sakta styra konsumenter och företag i rätt riktning mot ett förhoppningsvis mer miljömässigt hållbart transportsystem.
av Lövet
==> Allmänt

För övrigt är jag inte ett dugg förvånad att detta sker i Norge. Inte första märkliga förbudet av "hälsoskäl". Exempelvis är det förbjudet att köpa 2 öl samtidigt på krogen. Du måste köpa en i taget. Annars kan du bli för full. Köpa till polarna är inte tillåtet.
av MattiasD
laser2 skrev:
Håller med dig till fullo angående politikerna, de har en fantastisk förmåga att komma med drastiska ändringar som totalt kullkastar alla tidigare beslut och regler. Ta bara detta med jättesatsningen etanol för några år sen till exempel, då alla tankställen över en viss storlek tvingades erbjuda även etanol, man gav 6000kr i återbäring om man köpta etanolbil, skattefrihet i 5 år, sänkta förmånsvärden och gratis parkering i många städer mm. Sen försvann helt plötsligt i princip alla förmåner förutom skattefriheten i 5 år och snart är den borta också.
Kan iofs förstå att man inte kan erbjuda gratisparkering inne i städer i all evighet men lite tråkigt att satsningen på etanol försvann innan andra generationen etanol hann komma igång ordentligt. Fortsatt sänkta förmånsvärden hade varit ett effektivt sätt att stödja förnyelsebara bränslen. Infrastrukturen finns, kunskaperna om etanol som bränsle är ganska goda och man hade kunnat utveckla motorer som är anpassade i första hand för etanol, inte bensin som idag för att passa EU-körcykeln som endast körs på bensin eller diesel.

Sen några år tillbaka är det totalt fokus på dieselbilar med låga utsläpp som gäller, men nu har även politikerna kommit på att dieselavgaser kanske inte är så hälsosamma, så snart är det väl förbud för dieselbilar i var och varannan stad, kraftigt höjda vägskatter och högre skatt på diesel mm.

Som V9097 skriver, rätt väg att gå är långsiktiga planer på åtminstone 7-10 år, och successiva förändringar av förmåner och rabatter mm för att sakta styra konsumenter och företag i rätt riktning mot ett förhoppningsvis mer miljömässigt hållbart transportsystem.
Fokus på dieselbilen är motorjournalisters och bilbranchens förtjänst. Folk måste också kunna tänka lite själva. Det är inte så smart att byta sin fossildrivna bensinbil mot ett ännu skitigare fossilbränsle diesel. Förmånsvärdet för etanolbilar har nu höjts med ca 300 kr/mån. Gratisparkering är heller ingen stor morot. Inga stora pengar men det märkliga är att det verkar vara helt avgörande i folks bilval. Inget förmånsvärde för etanolbil, då väljer man en dieselbil, dyrare i inköp och smutsigare avgaser. Insåld med fantasiförbrukningssiffror, som folk förstås inte orkar kolla upp vad som döljer sig bakom.

Men visst är det olyckligt att dieselbilen någonsin lyftes fram som ett miljöalternativ.
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Det kanske ligger något i att Norge är den sista sovjetstaten trots allt :D
Knappast. Miljö stod verkligen lågt på den kommunistiska dagordningen. T.o.m. efter demokrati, tror jag :wink: .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mer offtopic men... Ni som pratar om "T5", vad för T5or pratar ni om? B5234FT, B2034T2/T3, B5234T3, etc?
Det skiljer ju rätt mycket dessa motorer imellan, men samtliga betäcknas som "t5" (iaf B5234FT och B5204T3).

Lite mer ontopic: På tiden att något görs åt diesel bilarna. Det är ju nästan så man hör hur blommorna och lungorna skriker när en dieselbil startas :lol:
Användarvisningsbild
av Sunschreem
MattiasD skrev:Äntligen börjar polikerna vakna och inse dumheterna med dieselbilarna. Hoppas på liknande förbud i Sverige och då lär dieselbommen vara över.
Härligt, slipper min lastbil leverera till dig. Jag får ju inte köra till dig :D Kan jag leverera åt någon som uppskattar det :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Politiker måste ta ansvar för vad de gör. Det GÅR INTE att ena dagen kalla snåla dieselbilar miljöbilar och nästa dag förbjuda dem att köra av utsläppskäl. Det är helt horribelt.
av llesrof
StringerBell skrev:Politiker måste ta ansvar för vad de gör. Det GÅR INTE att ena dagen kalla snåla dieselbilar miljöbilar och nästa dag förbjuda dem att köra av utsläppskäl. Det är helt horribelt.
På tal om det... har snåla dieslar klassats som miljöbilar i Norge också? Någon som vet? Har detta beslut föregåtts av någon debatt i Norge? Jag har svårt att tänka mig att norska staten hux flux bara bestämde sig för att förbjuda dieselbilar på vissa platser.

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]