Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#628339
LED lyser olika starkt beroende på typ.
Du vet säkert redan hur man beräknar förkopplingsmotståndets storlek men jag tar det här ändå, kanske hjälper det någon annan.

Formeln för att beräkna lämpligt förkopplingsmotstånd är relativt enkel:

R = (Us - Uf) / If
där
R = Resistans (Ohm)
Us = Matningspänning (Volt)
Uf = Lysdiodens framspänningsfall (Volt)
If = Lysdiodens framström (Ampere)

Exempel 1:
En lysdiod med framspänningsfall på 1,7 V och framström 20 mA ska drivas i en bil med 12V elsystem.
Vi ger systemspänningen värdet 15 Volt vilket medför R = (15 - 1,7) / 0,02 = 665 ohm. Avrundas uppåt till närmsta värde 680 ohm.

Exempel 2:
Två lysdioder som vardera har ett framspänningsfall på 2,4 V och framström 50 mA ska seriekopplas och drivas i en bil med 12V elsystem.
Vi ger systemspänningen värdet 15 Volt. Totala framspänningen blir 4,8 Volt. Detta medför R = (15 - 4,8) / 0,05 = 204 ohm. Avrundas uppåt till närmsta värde 220 ohm.

Motståndets effekt ( Watt) P = R *
I exempel 1 blir effekten (ungefär) P = 680 * 0,02 * 0,02 = 0,27 Watt. Avrundas uppåt till närmsta värde på 0,33 Watt
I exempel 2 blir effekten (ungefär) P = 220 * 0,05 * 0,05 = 0,55 Watt. Avrundas uppåt till närmsta värde på 0,6 Watt
Nu blir inte strömmen riktigt de angivna eftersom motståndens resistansvärde är avrundade uppåt i de tidigare beräkningarna. Men denna lilla felräkning skapar en marginal som inte är fel att ha.

I en bil kan det finnas spänningstransienter som kan förstöra lysdioderna efter ganska kort tid i bilen. Detta kan man se på billiga LED man sätter i bilens olika belysningar. En del håller bra och en del håller mindre bra. Skillnaden består oftast i hur nära maximala driftdata på LED man ligger, dvs. vilket förkopplingsmotstånd som finns inbyggt. Jag rekommenderar att välja ett motståndsvärde som är minst 30% högre än vad beräkningarna ovan ger vid användning i bil. Detta minskar förstås ljusstyrkan, men förhållandet är inte linjärt så ljusstyrkan minskar inte så mycket även om strömmen blir t.ex. 30% lägre. Det är sällan man behöver utnyttja maximalt ljusflöde. Bättre att man har marginal för spänningstransienter. Egentligen ska man bygga in en spänningsdämpning med t.ex. en zenerdiod motriktad parallellt över lysdioden för att vara riktigt säker men det är lite överkurs.
qwerty skrev:Sitter även 2 resistorer markerade 1501, alltså 1.5 kΩ. Verkar vara som att varje diod har egen resistor.
Det verkar som tillverkaren nästan har dubblerat motståndsvärdet mot vad som behövs. Det är bra.
#628361
Har inte så bra koll på detta med el, men jag brukar scanna av nätet efter fakta och tips och köra experiment enligt devisen , friskt kopplat - hälften brunnet.

Så jag tackar hemskt mycket för din hjälp och ditt räkneexempel. :)

Provade nyss att byta ut en av motstånden till ett 300ohm´s, samt montaera 2 röda dioder, den som fick ett mindre motstånd lyste väldigt kraftigt.

Har dock bestämt mig för följande diod att montera när den väl kommer hit.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-96&toc=0

Vad gäller marginalen på 30% så kommer jag nog ha ännu mer just för att de nya vita kommer vara mycket starkare ljus och jag måste tona ned dom lite, ska dock testa med olika motstånd innan jag bestämmer mig helt. Klart är dock att jag vill ha marginal om jag ska byta i alla knappar, man vill ju inte göra om allt efter en kort tid.
#628394
Eftersom jag har 2st dioder och det sitter ett motstånd perdiod är dom och om ett motstånd tas bort lyser bara en diod måste dom vara parallelkopplade i knappen korrekt?

Då får jag räkna enligt ditt första exempel och gå per diod, 12 - 3,1 / 0,01= 890

Om det lyser för svagt med originalen får jag skaffa andra motstånd med värden på minst 900ohm upp till 1.2kohm , ju högre värde desto större säkerhetsmarginal och livslängd på dioden?

Fast kanske de originalmonterade 1,5kohm kommer funka bra då de nya dioderna troligtvis är mycket kraftigare ljusstyrka och måste dämpas.
Blir till att beställa en sats med motstånd för att testa vad som i ljusstyrka passar bäst.
#628400
Ja, lysdioderna verkar vara parallellkopplade. Jag tror att originalmotstånden på 1,5 k kommer att funka. När du räknar så använd drivspänning 15V i formeln istället för 12V när det gäller bilar. När motorn går och generatorn laddar så blir det nästan 15 Volt i systemet. Dessutom ska du ha marginal på det genom att välja ett motstånd som är minst ca 30% högre.

Då får du: (15 - 3,1) / 0,01 = 1190 ohm. Välj 30% större medför runt 1,5 k.
#628501
Äntligen fått dioderna och har bytt till vita, lödde även tillbaka det gamla motståndet. Det lyser men inte så skarpt, troligtvis blir det byte till mindre motstånd men först ska jag testa den andra modellen av dioder som vid test på bordet lyser starkare med original motstånd.
denna skall testas senare. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-14&toc=0

Lödningarna ser ut som skit, ska jag byta dioder i hela bilen blir det till att investera i en lödstation av bra kvalla, den här biltema lödkolven är på tok för grov, har slipat ned spetsen en aning men det är som att utföra kirurgi med en yxa.

En bild på Frankenknappen.
Bild





Tips! Ha några pincetter med olika spetsar tillgängliga, kanonbra hjälpmedel då det inte går att greppa diodera med fingrarna pga deras lilla format. finns bra sådana hos biltema i 5-pack.
#628513
Så här ser det ut på lägst respektive högsta styrka på reglaget. Ska nu byta till dom andra dioderna så återkommer jag om ca 1 timme med bilder, tycker det blev i svagaste laget, vill nog ha lite mer ljus.

Ledsen för den usla bildkvaliten, men det är svårt att fota i mörker och få bra fokus.

Lägsta effekt.
Bild

Högsta effekt.
Bild
#628542
Blev ingen skillnad att köra med de andra dioderna, så det får bli dom första. Ljuset i knappen blir vitt och inte blåaktigt. vill man ha det är det enklast att bara måla dioden med en blå tuschpenna gissar jag. Det sitter en vit plastbit inuti knapparna som utgör symbolerna, den är sammansmält med den svarta plasten i knappen, därav att skenet blir vitt och inte blåtonat.

Ska lägga en order på totalt 40 dioder till så har jag för alla dörrarna + några extra för dom jag förstör. :lol:

Lägger till lite motstånd i klassen 1,2kohm samt 1,3kohm för att testa med.
#628566
Hade dioder så det räckte och chansade på att lyckas så jag gjorde klart hela panelen på förardörren. Blev väldigt nöjd faktiskt.
Behöll original dioder som talar om när en funktion är i bruk då jag tyckte det var lämpligt. Spärrar man hissarna bak så lyser knappen rött, använder man spegeljusteringen lyser det grönt och indikerar, normalbelysningen är vit.

Ytterligare suddiga bilder då min kamera suger på att fota i dunkelt ljus.

Bild
Bild

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]