semmelman skrev:Jaha och hur kör man in nya skivor då?
Jag har gått igenom detta flera ggr tidigare i detta forum. Det bör också finnas information med skivorna när du köper dom, inte ens biltemas saknar bipacksedel.
En sak har dom flesta gemensamt.
*Dålig bromsverkan innan skivor och belägg är inkörda, det är alltså inget fel på sakerna för att dom inte tar som dom gamla direkt.
*30-50 mil innan skivorna är inkörda.
*Montera ALDRIG gamla klossar på nya skivor.
*Skivorna ska hettas upp långsamt genom att man alltid bromsar in lätt. MEN! tänk på att endast max 30% av bromskraften hamnar bak, det betyder att om du bromsar för lätt fram så blir det i stort sett ingen broms bak. Att bromsa in lätt betyder alltså inte att man knappt nuddar pedalen, det betyder däremot att man gör en mjuk inbromsning som gärna får bli hård, men den måste få ta TID alltså långsam inbromsning.
*Man stannar ALDRIG när skivorna är varma. Man kör alltid så att dom är så kalla som möjligt innan stopp.
När skivorna garanterat är inkörda efter nåt 100tal mil för att vara säker ändå, så börjar jobbet med att få bra broms. Då gäller att istället hetta upp bromsarna rejält genom att låta ABS systemet slå i några ggr ifrån 90-100km/h. STANNA INTE med heta skivor, det gör att du riskerar att få material som istället bränner fast på skivorna så det blir pulserande broms. Kyl bromsarna innan du stannar.
Hettan vid inbromsning krävs för att då överförs friktionsmaterial ifrån beläggen till ytan på skivorna. Vips får du bra bromsverkan redan vid låga pedaltryck framöver.
För idealbroms så upprepa detta varje vecka. Om inte så gör det varje månad.
Nu kommer skivorna att hålla länge och bromsen kommer att förbli riktigt bra från början till slut. Och inga problem med rost eller annat.