Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja inte tusan blev man mycket klokare.. i alla fall så är skivorna aldrig bytta och det "pulserar"/vibrerar beroende på hastighet vid inbromsning så det blir till att byta ändå. Funderar starkt på Skruvat.se, bromsskivor (art 12849) och belägg "ATE" (art 12943)... gör jag bort mig då?
av *pettson*
semmelman skrev:Jaha och hur kör man in nya skivor då?
Jag har gått igenom detta flera ggr tidigare i detta forum. Det bör också finnas information med skivorna när du köper dom, inte ens biltemas saknar bipacksedel.
En sak har dom flesta gemensamt.
*Dålig bromsverkan innan skivor och belägg är inkörda, det är alltså inget fel på sakerna för att dom inte tar som dom gamla direkt.
*30-50 mil innan skivorna är inkörda.
*Montera ALDRIG gamla klossar på nya skivor.
*Skivorna ska hettas upp långsamt genom att man alltid bromsar in lätt. MEN! tänk på att endast max 30% av bromskraften hamnar bak, det betyder att om du bromsar för lätt fram så blir det i stort sett ingen broms bak. Att bromsa in lätt betyder alltså inte att man knappt nuddar pedalen, det betyder däremot att man gör en mjuk inbromsning som gärna får bli hård, men den måste få ta TID alltså långsam inbromsning.
*Man stannar ALDRIG när skivorna är varma. Man kör alltid så att dom är så kalla som möjligt innan stopp.

När skivorna garanterat är inkörda efter nåt 100tal mil för att vara säker ändå, så börjar jobbet med att få bra broms. Då gäller att istället hetta upp bromsarna rejält genom att låta ABS systemet slå i några ggr ifrån 90-100km/h. STANNA INTE med heta skivor, det gör att du riskerar att få material som istället bränner fast på skivorna så det blir pulserande broms. Kyl bromsarna innan du stannar.
Hettan vid inbromsning krävs för att då överförs friktionsmaterial ifrån beläggen till ytan på skivorna. Vips får du bra bromsverkan redan vid låga pedaltryck framöver.
För idealbroms så upprepa detta varje vecka. Om inte så gör det varje månad.

Nu kommer skivorna att hålla länge och bromsen kommer att förbli riktigt bra från början till slut. Och inga problem med rost eller annat.
Jag satte biltemaskivor bak på en V70N i våras. Bromsarna fungerar bra, men eftersom skivorna är helt obehanldade så är nu allt utom den bit av skivan som tar mot bromsbeläggen täckt av ett rejält lager med rost. Det ser inte vackert ut.

Jag funderar starkt på att byta till ett par skivor från Volvo. De kanske inte fungerar bättre -- men de ser bättre ut.
Hej, lägger in en "dum" fråga om bromsskivor, Jag har standard 16 tum och då är diametern 300mm på skivan. Kan man använda skivor med diametern 278mm för 15 tum. Fungerar det eller ska man ha 300mm? kan man ha 320mm för 17 tum t.o.m?

Mvh
Du ska ha samma diameter på skivan som den som sitter där -- oavsett hur stora fälgar du har.

Om du vill byta diameter på skivan behöver bromsokets fastsättning modifieras. Eventuellt behöver hela bromsoket bytas (beroende lite grann på vilka bromsar du har på din bil.)
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]