Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur menar du att ''kanten'' kommer synas jätteväl? förstår inte riktigt, tänkte mest om det räckte med t-röd för att göra rent och sedan lägga på färg, eller om en sådan rost, om det nu e rost, om det sprider sig under färgen, eller ska man ta lite slippaper och dra fram och tebaka försiktigt och ta bort det, för det är ju inte mycket alls och sedan ta t-röd, färg.
Du måste få bort all rost annars så kommer det vara mera nästa vinter då det kommer nytt salt nu undre sommaren kommer det inte hända så mycket men men gör det ordentligt annars så får du göra om det igen
Okej, måste man använda en ''slipmaskin''? eller går det bra med något sandpapper? det är ju knappt någonting och att använda en slipmaskin så räcker nog det med att dutta lite, det är ju farligt nära däcket så att sticka in en slipmaskin känns lite sisådär, går det bra med sandpapper tror ni och sedan lägga på grundfärg och den riktiga färgen? för man behöver väl inte lägga på någon massa för att ''bygga upp'' vid stället man slipar bort? för det är ju knappt nånting.

1: Använda slippapper 80
2 Lägga på klarlack som (rostskydd) alternativ Carrostabil rost-stopp
3: lägga på orginalfärgen,

Eller hur gör ni?
80 papper är riktigt grovt.
Jag slipper först 180papper om det e rost.
Men skulle jag va du skulle jag köra 240 papper eller finare. Efter slipningen ska du inte kunna känna någon skillnad mellan "plåten" och färgen. Alltså när du drar fingret över plåten och färgen så ska det va jämt. "ingen kant"
Sen klarlack? varför? Du ska ha vanligt rostskydd /grundfärg. Finns både på biltema och Mekonomen. Efter detta så på med färgen.

Hängde du med?
Jonas_latt, Du verkar insatt i detta med slipning :wink: Har en black & decker slipmus liggandes, och den kanske kan komma till användning istället för att blästra och slippa all sand överallt! Efter förklaring av TS problem, liknar det mina rostsymptom väldigt identiskt... Om du tar det från scratch, vilka slippapper skulle du använda steg för steg? Från det grövsta till det finaste så jag vet vad jag ska inhandla till semestern när jag ska ta tag i min ytrost på bilarna.

Hur är biltemas kemikalier? Är det att lita på? Eller ska jag köpa "märkes" produkter? Tänkte närmast på rostskyddsprimer och klarlack. Färgen får nog bli från Mekonomen, så det matchar med färgkoden på bilen. Om du inte har annat förslag på vart man kan köpa färg som matchar original färgkoder?
Jonas_latt skrev:80 papper är riktigt grovt.
Men skulle jag va du skulle jag köra 240 papper eller finare. Efter slipningen ska du inte kunna känna någon skillnad mellan "plåten" och färgen. Alltså när du drar fingret över plåten och färgen så ska det va jämt. "ingen kant"
Sen klarlack? varför? Du ska ha vanligt rostskydd /grundfärg. Finns både på biltema och Mekonomen. Efter detta så på med färgen.

Hängde du med?

Tack för tipset!

Det finns en rost-gudie på 300power.com och den personen hade skrivit så här: '''Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd.
Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka.''

Nåväl...

Efter jag använt 240 papper och det är jämt och fint mellan plåten och färgen, ska jag smeta på ett lager med detta då? (tunt-lager)

Carrostabil Rost Stopp grundfärg grå burk 250 ml, eller vet du något bättre?, kan man beställa bilens riktiga färg i rostskydd? (har Grå-titan)

http://www.skruvat.se/Rost-Stopp-grundf ... 48097.aspx

och sedan lägga på orginalfärgen och sedan klarlack på orginalfärgen?

Bra och kunna för framtiden :D
Gustav40 skrev:
Jonas_latt skrev:80 papper är riktigt grovt.

Hängde du med?

Tack för tipset!

Det finns en rost-gudie på 300power.com och den personen hade skrivit så här: '''Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd.
Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka.''

Nåväl...

Efter jag använt 240 papper och det är jämt och fint mellan plåten och färgen, ska jag smeta på ett lager med detta då? (tunt-lager)

Carrostabil Rost Stopp grundfärg grå burk 250 ml, eller vet du något bättre?, kan man beställa bilens riktiga färg i rostskydd? (har Grå-titan)

http://www.skruvat.se/Rost-Stopp-grundf ... 48097.aspx

och sedan lägga på orginalfärgen och sedan klarlack på orginalfärgen?

Bra och kunna för framtiden :D
Du är helt rätt ute Gustav40.
Efter 240papper och allt känns bra. Inga kanter. På med rostskydd. Jag skulle köpt sprayburk. (smidigare än att pensla/blanda upp i spruta. Köp vanlig rostskydd/grundfärg (tex mekonomen ca 100kr) ta först ett tunt lager, sen på med ett lager till. Redan då ser du om du har slippat ordenliget, inga tanter m.m (vissa grundfäger ska man slippa lite lätt på) (klarlack på grundfärg har jag aldrig hört) Gäller då att färgen inte reser sig när det ligger klarlack under.

sen beställer du en burk med din färgkod. Så du får bilens färg.(ca 300kr) Fråga samtidigt om det ska va klarlack eller inte. För jag tex har mörkröd/plomonfärgat bil. Den ska inte va klarlack på. För den är inte metallic.
På med två lager med bilens färg torkar på ca 15min sen klarlack. Jag brukar inte ha så överdrivet mycket klarlack. (för ju mer klarlack du har ju blankare blir det. och jag vill ju inte ha blankare än övrigt på bilen)
Så 2 lager klarlack brukar funka bra.
Sen vänta och efter någon/några veckor. Ta lite rubbing och polera runt "skärmen" och ta bort lite färgdam m.m

Hoppas detta hjälper något.
Gjorde precis detta själv (synd att jag inte fota och skrev under tiden ) :)
metalHJ skrev:Jonas_latt, Du verkar insatt i detta med slipning :wink: Har en black & decker slipmus liggandes, och den kanske kan komma till användning istället för att blästra och slippa all sand överallt! Efter förklaring av TS problem, liknar det mina rostsymptom väldigt identiskt... Om du tar det från scratch, vilka slippapper skulle du använda steg för steg? Från det grövsta till det finaste så jag vet vad jag ska inhandla till semestern när jag ska ta tag i min ytrost på bilarna.

Hur är biltemas kemikalier? Är det att lita på? Eller ska jag köpa "märkes" produkter? Tänkte närmast på rostskyddsprimer och klarlack. Färgen får nog bli från Mekonomen, så det matchar med färgkoden på bilen. Om du inte har annat förslag på vart man kan köpa färg som matchar original färgkoder?

En sån Slipmus funkar. Tar lite längre tid bara.
Är det grovt med rost så slipar jag med 80/120 papper sen 240.Vill man va extrem funkar 300/400 men jag tycker det känns lite onödigt.
Jag har faktiskt kört på biltemas klarlack och färger på tex motorkåpor m.m. Där har det funkat bra. tycker kanske inte att klarlacken blir lika blank som dyrare klarlack.
rostskydd på biltema kanske kostar 50kr. Mekonomen 100kr.
Så jag skulle köra mekonomen när det ändå inte är större skillnad..

Jag beställer alltid färg på färgaffärer. Men tror mekonomen kan ta hem sprayburk med org färg
slippapper ifrån biltema funkar fint.

Så jag tycker faktiskt att biltemas saker funkar bra till sånt här.tex små fix skärmkanter m.m

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]