Gustav40 skrev:Jonas_latt skrev:80 papper är riktigt grovt.
Jag slipper först 180papper om det e rost.
Men skulle jag va du skulle jag köra 240 papper eller finare. Efter slipningen ska du inte kunna känna någon skillnad mellan "plåten" och färgen. Alltså när du drar fingret över plåten och färgen så ska det va jämt. "ingen kant"
Sen klarlack? varför? Du ska ha vanligt rostskydd /grundfärg. Finns både på biltema och Mekonomen. Efter detta så på med färgen.
Hängde du med?
Tack för tipset!
Det finns en rost-gudie på 300power.com och den personen hade skrivit så här: '''Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd.
Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka.''
Nåväl...
Efter jag använt 240 papper och det är jämt och fint mellan plåten och färgen, ska jag smeta på ett lager med detta då? (tunt-lager)
Carrostabil Rost Stopp grundfärg grå burk 250 ml, eller vet du något bättre?, kan man beställa bilens riktiga färg i rostskydd? (har Grå-titan)
http://www.skruvat.se/Rost-Stopp-grundf ... 48097.aspx
och sedan lägga på orginalfärgen och sedan klarlack på orginalfärgen?
Bra och kunna för framtiden :D
Du är helt rätt ute Gustav40.
Efter 240papper och allt känns bra. Inga kanter. På med rostskydd. Jag skulle köpt sprayburk. (smidigare än att pensla/blanda upp i spruta. Köp vanlig rostskydd/grundfärg (tex mekonomen ca 100kr) ta först ett tunt lager, sen på med ett lager till. Redan då ser du om du har slippat ordenliget, inga tanter m.m (vissa grundfäger ska man slippa lite lätt på) (klarlack på grundfärg har jag aldrig hört) Gäller då att färgen inte reser sig när det ligger klarlack under.
sen beställer du en burk med din färgkod. Så du får bilens färg.(ca 300kr) Fråga samtidigt om det ska va klarlack eller inte. För jag tex har mörkröd/plomonfärgat bil. Den ska inte va klarlack på. För den är inte metallic.
På med två lager med bilens färg torkar på ca 15min sen klarlack. Jag brukar inte ha så överdrivet mycket klarlack. (för ju mer klarlack du har ju blankare blir det. och jag vill ju inte ha blankare än övrigt på bilen)
Så 2 lager klarlack brukar funka bra.
Sen vänta och efter någon/några veckor. Ta lite rubbing och polera runt "skärmen" och ta bort lite färgdam m.m
Hoppas detta hjälper något.
Gjorde precis detta själv (synd att jag inte fota och skrev under tiden ) :)