Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lukke
Plåtfälgar rostar och blir fula med tiden.
Användarvisningsbild
av Loner
lukke skrev:Plåtfälgar rostar och blir fula med tiden.
Tål dock kantstenar bättre, om bilen klarar det, osäker om våra moderna bilar klarar en rejäl kyss, kanske är bättre att låta fälgen få sig en skråma än att hela hjulupphängningen blir sne..?`

/L
av inkognito
är inte anledningen från början att en aluminiumfälg inte rör sig lika mycket typ i sidled vid körning, medan plåtfälgen rör sig mer?
Användarvisningsbild
av jakobsson
Kommer till nästa vinter låta ett par vinterdäck ligga på mina turbofälgar som jag har till min 240. I princip bara för att dom plåtfälgarna jag har nu är extremt sönderkörda, rostiga och fula. tycker det är lättare att hålla alu fälgarna rena och utseendet förbättras.

Men annars spelar det nog ingen roll vad man har för fälgar om man bara ska ta sig i lugn takt från A till B.
Användarvisningsbild
av Brainy
Rent teoretiskt kan det väl hända att en icke täckt alufälg leder till större luftmotstånd då luften kan bromsa upp "ekrarna" i hjulet. Men detta lär ju vara väldigt försumbart.

/Anders
av Perra N
Anledningen att man har lättare fälgar från början, är ju lägre ofjädrad vikt, vilket ger bättre vägenskaper. Men utseendet är väl den största anledningen till att man sätter på lm-fälgar?
Användarvisningsbild
av Loner
Brainded skrev:Rent teoretiskt kan det väl hända att en icke täckt alufälg leder till större luftmotstånd då luften kan bromsa upp "ekrarna" i hjulet. Men detta lär ju vara väldigt försumbart.

/Anders
Samtidigt som en rätt konstruerad fälg leder luften till bromsarna och dessa får bättre kylning.

/L
Användarvisningsbild
av 911RS
Titta på nya Saab prototypens fälgar så ser ni varför man använder aluminiumfälgar idag.Bild
Fälgarna är gjorda som turbiner för att suga luften genom fbromsarna för att få bättre kylning. det gör att man har höger och vänsterfälgar.

Dessutom är en aluminiumfälg nästan alltid rundare vilket gör att du får mindre rullmotstånd och lågre bränseförbruktning (i teorin om det har någon praktisk betyelse är jag tveksam till).
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:
Brainded skrev:Rent teoretiskt kan det väl hända att en icke täckt alufälg leder till större luftmotstånd då luften kan bromsa upp "ekrarna" i hjulet. Men detta lär ju vara väldigt försumbart.

/Anders
Samtidigt som en rätt konstruerad fälg leder luften till bromsarna och dessa får bättre kylning.

/L
Exakt, dock är ju frågan hur stor nytta man har av detta på en volvo :???:

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
911RS skrev:Titta på nya Saab prototypens fälgar så ser ni varför man använder aluminiumfälgar idag.Bild
Fälgarna är gjorda som turbiner för att suga luften genom fbromsarna för att få bättre kylning. det gör att man har höger och vänsterfälgar.

Dessutom är en aluminiumfälg nästan alltid rundare vilket gör att du får mindre rullmotstånd och lågre bränseförbruktning (i teorin om det har någon praktisk betyelse är jag tveksam till).
Tror iofs att man mest gjort detta för att få till flyg-kopplingen även på fälgarna.

Bild
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]