lukke skrev:Plåtfälgar rostar och blir fula med tiden.Tål dock kantstenar bättre, om bilen klarar det, osäker om våra moderna bilar klarar en rejäl kyss, kanske är bättre att låta fälgen få sig en skråma än att hela hjulupphängningen blir sne..?`
/L
Moderator: Moderatorer
lukke skrev:Plåtfälgar rostar och blir fula med tiden.Tål dock kantstenar bättre, om bilen klarar det, osäker om våra moderna bilar klarar en rejäl kyss, kanske är bättre att låta fälgen få sig en skråma än att hela hjulupphängningen blir sne..?`
Brainded skrev:Rent teoretiskt kan det väl hända att en icke täckt alufälg leder till större luftmotstånd då luften kan bromsa upp "ekrarna" i hjulet. Men detta lär ju vara väldigt försumbart.Samtidigt som en rätt konstruerad fälg leder luften till bromsarna och dessa får bättre kylning.
/Anders
Loner skrev:Exakt, dock är ju frågan hur stor nytta man har av detta på en volvo :???:Brainded skrev:Rent teoretiskt kan det väl hända att en icke täckt alufälg leder till större luftmotstånd då luften kan bromsa upp "ekrarna" i hjulet. Men detta lär ju vara väldigt försumbart.Samtidigt som en rätt konstruerad fälg leder luften till bromsarna och dessa får bättre kylning.
/Anders
/L
911RS skrev:Titta på nya Saab prototypens fälgar så ser ni varför man använder aluminiumfälgar idag.Tror iofs att man mest gjort detta för att få till flyg-kopplingen även på fälgarna.
Fälgarna är gjorda som turbiner för att suga luften genom fbromsarna för att få bättre kylning. det gör att man har höger och vänsterfälgar.
Dessutom är en aluminiumfälg nästan alltid rundare vilket gör att du får mindre rullmotstånd och lågre bränseförbruktning (i teorin om det har någon praktisk betyelse är jag tveksam till).
Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]
Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]