Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdaterar mjukvaran gör man om det kommit ny version av den mjukvara som styr olika funktioner i din bil. Kollar felkoder gör man när något inte fungerar som det skall och man behöver veta var man skall felsöka. I sällsynta fall kan ett problem åtgärdas genom mjukvaruuppdatering dock tror jag inte det i detta fall.

Mvh GK
av VolvoT4
Tack för svaret!:) jag hörde med volvo och de sa att kolla felkoderna kostade 600-800 kr och att felsöka och kolla i bilen o under o test köra den 2000! och om de kommer upp nåt ska jag betala för de.. så dyrt!
av metalHJ
Det kostar att äga bil... Svårare än så är det ju inte!

Jag kan inte tycka att 2000 för en sån genomgång är något överpris! Och om du dessutom ser till alla pengar du slänger ut på onödigt bränsle varje månad, är det nog pengar du tjänar igen rätt snabbt med en rätt bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
Det är inget fel med din Volvo! Det är vinter ute och minus grader! Det är klart att bilen ska dra mer bränsle. Min är S40 2,0T 2004 som kan gå på full tank 650 km blandad körning men nu på vinter kan den bara gå knapt 500 km på full tank. Där ser du. Jag har själv OBD2 och kontrollerar då och då felkoder men det finns inga och bilen mår prima så att säga.
Mvh
Sista tanken snittade jag 0.95 l/milen, bara korta sträckor och kallstarter utan motorvärmare. Iofs så kör jag som en gubbe nu på vintern.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av TobbeL
gaggi77 skrev:Hej
Det är inget fel med din Volvo! Det är vinter ute och minus grader! Det är klart att bilen ska dra mer bränsle. Min är S40 2,0T 2004 som kan gå på full tank 650 km blandad körning men nu på vinter kan den bara gå knapt 500 km på full tank. Där ser du. Jag har själv OBD2 och kontrollerar då och då felkoder men det finns inga och bilen mår prima så att säga.
Mvh
Nja, om han har en snittförbrukning på 1,4l/mil är det klart att något är fel. Jag har visserligen bara en 2.0T men jag har snittat max 0,95l/mil nu i vinter med körstilen som han beskriver och aldrig varit över 1l/mil de gånger jag haft tung gasfot mellan tankningarna. För att komma upp i 1,4l/mil med en frisk original S/V40 ska du ha en väldigt tung gasfot och/eller köra väldigt många korta sträckor.
av metalHJ
MechaniX skrev:Hör med andra verkstäder än Volvo. Jag fick airbaglampan släckt och felet fixat för 300 på en lokal allbilsverkstad..
I det här fallet har jag förstått det som att MIL lampan inte äns är tänd, därför räcker det troligtvis inte med att koppla upp sig med dator då det troligtvis inte finns någon relevant kod att läsa av. Dessutom är jag av åsikten att jag rekomenderar Volvo vad det gäller diagnostisering av felkoder, då de flesta "allbilverkstäder" inte har den tekniska utrustningen som Volvo har och därför inte har samma möjlighet att konstatera fel.

Det är lite skillnad på jobbet, att bara koppla upp sig och släcka en lampa än att verkligen felsöka rent manuellt.
gaggi77 skrev:Hej
Mvh
Nej, jag köper inte att en x40 ska dra 1,4 liter milen. För att den ska dra så mycket krävs väl släp och tung körning konstant. I normal brukskörning kan jag aldrig hålla med om att 1,4 skulle vara normalt, trots vintern! Jag snittar 0,85 - 0,90 med min 2.0T -01 nu under vintern. Och jag är inte rädd för att använda turbon.
Nu var det priset för att läsa ur ev. felkoder som jag hade i åtanke, inte en komplett manuell felsökning inne på verkstad.. :wink:

Volvoverkstaden som jag frågade om pris ville ha 390 + moms bara för att läsa felkoden som fick lampan att tändas, skulle dom sen göra nåt skulle det kosta mer.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]