MechaniX skrev:Hör med andra verkstäder än Volvo. Jag fick airbaglampan släckt och felet fixat för 300 på en lokal allbilsverkstad..
I det här fallet har jag förstått det som att MIL lampan inte äns är tänd, därför räcker det troligtvis inte med att koppla upp sig med dator då det troligtvis inte finns någon relevant kod att läsa av. Dessutom är jag av åsikten att jag rekomenderar Volvo vad det gäller diagnostisering av felkoder, då de flesta "allbilverkstäder" inte har den tekniska utrustningen som Volvo har och därför inte har samma möjlighet att konstatera fel.
Det är lite skillnad på jobbet, att bara koppla upp sig och släcka en lampa än att verkligen felsöka rent manuellt.
gaggi77 skrev:Hej
Det är inget fel med din Volvo! Det är vinter ute och minus grader! Det är klart att bilen ska dra mer bränsle. Min är S40 2,0T 2004 som kan gå på full tank 650 km blandad körning men nu på vinter kan den bara gå knapt 500 km på full tank. Där ser du. Jag har själv OBD2 och kontrollerar då och då felkoder men det finns inga och bilen mår prima så att säga.
Mvh
Nej, jag köper inte att en x40 ska dra 1,4 liter milen. För att den ska dra så mycket krävs väl släp och tung körning konstant. I normal brukskörning kan jag aldrig hålla med om att 1,4 skulle vara normalt, trots vintern! Jag snittar 0,85 - 0,90 med min 2.0T -01 nu under vintern. Och jag är inte rädd för att använda turbon.
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)