Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janove47
Tackar så mycket pettson, då vet jag varför det inte finns så mycket av el i den kontakten.

En fråga på det då är kan det vara stor skillnad mellan två tomgångsmontorer, jag har orginalet som jag tror är dåligt så jag köpte en "ny" på skroten. När jag tittar närmare på dem så är det lite skillnad mellan dem, kan det vara en orsak till att tomgången är "trasig".

Sen undrar jag om det går bra att "varva" motorn när oljan jag i bilen har stått stilla en längre tid (ca 1 år)?
Kan jag göra en egen koppling på diodlampan som finns på felsökaren utan att det kan skada?
av *pettson*
är dom inte lika så är det heller inte säkert att luftstyrningen är densamma. Ersätt bara med samma artikelnr eller ett som du VET är en ersättare.
Låt bilen gå på tomgång tills den är varm. Låt den sen sakta varva upp så delarna får röra lite på sej, sen är det ingen fara.
Byt modulen istället, den kostar nån 50lapp på närmaste skrot. Den är bara att koppla ur i botten och skippa kablaget. Det går att ta ifrån alla modeller som har likadan modul eftersom elen inte ska med.
av janove47
Efter ett o annat problem så tror jag att jag fått igång felsökaren. det var via att jag tog en vanlig elsökningspenna som jag kopplade mellan jord(chassi) och stift i felsökaren. Då fick jag felsökningspennan att blinka. Då återstår hur jag ska tyda signalen. 1-2-2, 3-1-2 och 2-3-1. Jag kan även säga att jag inte fick signal från alla portar som har en ingående kabel. Fick bara signal från A3(3-1-2), A7(2-3-1) och B2(1-2-2). De andra fick jag inte ens en kod om att det var ok.

Hjälp mig hur jag ska tyda dessa koder.
av janove47
Jag har insett att A2 är den del som är av betydelse. MEN !!! jag har efter konstels alla regler försökt få något ur A2 utan att han ger nått till mig. A3, A7 och B2 fungerar utan att jag behöver säga de där fula orden, men A2 ger mig inget, den bara lyser utan att blinka en enda gång. Jag har medvetet tagit bort kontakten till lambdasonden och tomgångsmotorn för att tvinga fram ett felmeddelande på A2, men icke.
Är det någon skäl som kan ha någon aning av det kan bero på?

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]