Även på min bil, en Volvo V40 -96 glappade fästet till prylarna bakom ratten.
Läste lite här hur andra har gjort, men hittade ingen riktig lösning, så jag kom på en egen lösning.
I vanlig ordning, koppla bort batteriets minus-pol.
Skruva bort kåporna runt ratten, 4 st PH2 under.
Skruva bort krockkudden, 2st T30 bakifrån.
Koppla ur kontakten, rakt ut.
(Hantera och förvara krockkudden med framsidan upp, antagligen gör det ONT att få metallplattan i huvet, om något händer)
Skruva i lilla skruven i hålet klockan ett.
Lossa rattmuttern (osäker, var det 18mm?)
Plocka loss rattern.
Skruva bort resten av prylarna, koppla ut kontakterna, tills bara rattstången och låset är kvar.
Se min bild på
http://tinypic.com/view.php?pic=2e2q8ep&s=7
Titta vid A och C, det är skruvar som går sönder vid monteringen.
Problemet är INTE att de lossnar, utan att de har inte något att klämma på.
Antagligen kan man åka omkring så hela bilens livstid, men det känns knäppt!
Ta en liten metallsåg, en sån på en fickkniv använde jag, går säker med något elektriskt också.
Såga upp ett spår i den vänstra skruven, ser ni, vid A?
Ta en bred rak skruvmejsel och lossa skruven några varv.
Ta skruvmejeln och kila in den så bygeln åker upp lite.
Ta en bit tunn plåt, kanske en läskburk duger, jag tog en bit kopparplåt och kila in vid B.
Dra åt skruven igen.
Nu ska allt sitta fast!
Om ni vill återställa stöldskyddet, slipa ner spåret, så ingen kan få loss skruven igen...
Återmontera allt.
Ställ klockan och radiokanalerna innan ni åker en sväng.