Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
#440158
Då ska väl även jag joina gänget med lös konsoll... Dock har inte jag stört mig så mycket på problemet, men det känns klart och tydligt att det är glappt och inte stumt som det borde vara! Å andra sidan tycker jag hela konsollen inkl. spakar känns väldigt "B" på S/V40... Känns inte alls som någon kvalité varken att dra igång blinkers, torkare eller knappar till farthållaren! Allt känns plastigt och sunkigt. Förutom styrningen, ratt och styrning är jag riktigt nöjd med :)
Användarvisningsbild
av Nightmare89
#472716
Väcker liv i den här tråden då PROBLEMET är LÖST!!!!

:D :D HEj alla jaga har nu LÖST MITT problem min konsol sitter numera fast.

Va så att för någon vecka sen när jag skulle få ut mätarhuset så var jag tvungen att ta loss kåpan runt ratthuset.

Det du behöver göra är att släppa på de 2 stora bultarna som håller upp ratten som sitter under plasthöljet. Det e 2 st 10 bultar storlek 10 du bör ha en 10 hylsa med ett förlängt skaft till den så du lättare kommer åt dem lätta lite på de 2 så känner du att det går att röra ratten trots att den e fast spänd. dra sedan åt bultarna igen å på med alla plast delarna igen å vipps nu sitter den som berget å Rattstångskonsollen går ej längre att röra på sig.

Det här var en fas1 2.0T som det satt 2 st 10 bultar som håller upp rattstången. Kan vara olika från modell å år.
Användarvisningsbild
av MartinS
#476011
Satt bultarna underifrån eller ovanifrån? De två bultar jag såg med oigenkänlig skalle var uppifrån.

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av vetten
#476076
MartinS skrev:Satt bultarna underifrån eller ovanifrån? De två bultar jag såg med oigenkänlig skalle var uppifrån.

Mvh
Martin
Dom sitter underifrån, dom bultar du såg är nog dom som håller rattlåset.
av Sillburk
#547275
Även på min bil, en Volvo V40 -96 glappade fästet till prylarna bakom ratten.

Läste lite här hur andra har gjort, men hittade ingen riktig lösning, så jag kom på en egen lösning.

I vanlig ordning, koppla bort batteriets minus-pol.
Skruva bort kåporna runt ratten, 4 st PH2 under.
Skruva bort krockkudden, 2st T30 bakifrån.
Koppla ur kontakten, rakt ut.
(Hantera och förvara krockkudden med framsidan upp, antagligen gör det ONT att få metallplattan i huvet, om något händer)
Skruva i lilla skruven i hålet klockan ett.
Lossa rattmuttern (osäker, var det 18mm?)
Plocka loss rattern.
Skruva bort resten av prylarna, koppla ut kontakterna, tills bara rattstången och låset är kvar.

Se min bild på http://tinypic.com/view.php?pic=2e2q8ep&s=7

Titta vid A och C, det är skruvar som går sönder vid monteringen.
Problemet är INTE att de lossnar, utan att de har inte något att klämma på.
Antagligen kan man åka omkring så hela bilens livstid, men det känns knäppt!

Ta en liten metallsåg, en sån på en fickkniv använde jag, går säker med något elektriskt också.
Såga upp ett spår i den vänstra skruven, ser ni, vid A?
Ta en bred rak skruvmejsel och lossa skruven några varv.
Ta skruvmejeln och kila in den så bygeln åker upp lite.
Ta en bit tunn plåt, kanske en läskburk duger, jag tog en bit kopparplåt och kila in vid B.
Dra åt skruven igen.

Nu ska allt sitta fast!

Om ni vill återställa stöldskyddet, slipa ner spåret, så ingen kan få loss skruven igen...
Återmontera allt.
Ställ klockan och radiokanalerna innan ni åker en sväng.
Användarvisningsbild
av MartinS
#547278
Bra tips! Jag undrar vad Vadis/Vida säger om hur man lossar dessa skruvar, är det såhär som rekomenderas?

/Martin

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]