Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Vad förvånande att det bara gällde S/V40 eller vad säger du Tomas :lol:

– Problemet tycks gälla Volvos modeller S40 och V40, inga andra bilmärken eller modeller vad jag nu vet.
av *pettson*
För den bilägaren som fått sin bil underkänd av sbp och sen varit på volvo och faktiskt kopplat upp den utan problems så är det bara att trycka upp räkningen under nosen på sbp, det är nåt dom ska betala. Det finns ingenstans i nån förordning att bilägaren ska stå för ökade omkostnader på grund av att besiktningsorganet inte har fungerande testutrustning för ändamålet.
Användarvisningsbild
av isak
håller helt med dig.
men historiskt har det varit stört omöjligt att SBP erkänt något fel. har själv varit och besiktat lastbilar där de med en dåres envishet inte erkänner de kopplat mätdonen (bromsar) på rätta uttagen med fel mätvärden som följd. har bett dem stillsamt att prova på rätt ställe, med följden att ja skulle inte tala om för dem hur de utförde sitt jobb?? firman hade ett h--vete innan de fick rätt.
isak
av *pettson*
isak skrev:håller helt med dig.
men historiskt har det varit stört omöjligt att SBP erkänt något fel. har själv varit och besiktat lastbilar där de med en dåres envishet inte erkänner de kopplat mätdonen (bromsar) på rätta uttagen med fel mätvärden som följd. har bett dem stillsamt att prova på rätt ställe, med följden att ja skulle inte tala om för dem hur de utförde sitt jobb?? firman hade ett h--vete innan de fick rätt.
isak
Tyvärr används även det problemet åt andra hållet. Kompisen jobbade på en firma som reparerar lastbilar. När dom gjort sitt yttersta med dom utslitna bromsar som satt på bil eller släp. Har testat bromsarna i sin egen testutrustning och inte kommit upp i godkända värden. Kör till sbp, känner att bromsarna är kass, och allt går igenom galant.

För min egen del gjorde jag uppmätning av avgaser idag på en verkstad där jag får låna avgasutrustningen. Jag brukar även kalibrera densamma åt dom med testgas. Så först kalibrerade jag .. sen testade jag.

Co 0.01
hc 005
lambdavärde 1.048

Kör bilen utan att stänga av, över 500 meter till sbp får testning direkt dock utomhus. Kan alltid skilja lite mellan inom och utomhus.

Co 0.3
Hc 048
Lambdavärde 1.02

Känns helt okej?.. NOT.. direkt tillbaka och ta nya värden, nu utomhus istället. Mina första värden står sej.
Bil två körs över och får också rejäl skillnad på avgas. Nu frågar jag istället när det kalibrerades senast? Det kalibrerades för 2 veckor sedan..
Förklarar problemet och får svaret: Ja.. men bägge är ju godkända.. kanske är det dags att utbilda hårdare?..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Någon som vet från vilken årsmodell bilprovningen läser av felkoder?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vad är det för köldgräns på avgaskontrollen på SBP? Vet en som besiktade idag (diesel) och det gjordes ingen avgasmätning (det var för kallt) -23 grader
Användarvisningsbild
av isak
enl-uppgift jag fick så får de utslag av någon slumpgenerator knutet mot veckodag slutsiffra. avg-koll, bälten, varningstiangel. finns säkert flera. ungefär som den röda lampan på bolaget
isak
av ThomasVolvo70
Finns någon lista på felkoder som underkäns vid besiktning. Jag har läst att felkoder från klitanläggning och t ex växellåda inte ledar till underkänd
Användarvisningsbild
av isak
Be om utskrift vid bilprovning hela listan. Är inte säker på beteckningar är lika som på Volvos?
Är väl bara emissionsvärden o rena trafiksäkerhetsdetaljer de intresserar sig för.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]