Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grejen är att lådan funkar som en gammal saab.
Det är som det bara finns 3 växlar och det är med frihjul..
så länge jag håller gas driver den men släpper jag så går motorn ner till tomgång oavsett fart och växel.
Pratat med några serviceverkstäder och de rekommenderar inte att byta all olja samtidigt utan endast 2 liter och köra 500 mil och sedan likadant oljebyte igen just pga att den nya oljan är aggresiv och då kan detta fenomen uppkomma d.v.s skuren låda.
Min rekommendation är att inte byta oljan själv utan åk till en verkstad och låt dem göra det så det inte blir fel.
Får byta lådan nu och det är dyrt..
Dom du pratat med på verkstan har helfel.. ATF olja är inte agressiv överhuvudtaget. Det är en av dom mildaste oljor du kan komma i kontakt med.
Volvos egna manualer och instruktioner säger helt annat om byte av olja. Sen vet inte jag förvisso hur du bytt din olja, enligt vilken manual (haynes?), men har det skett enligt volvos instruktioner så är det safe.
Det absolut största felet någonsin i övrigt är att filtret inte är bytbart i lådan med mindre än att klyva lådan i bitar. Oftast när man upptäcker att det är dags för att göra oljebyte så är det redan försent. Filtret är täppt och lamellerna i lådan är skräp.
Grejen är att ha en låda där oljan bytts tätt och frekvent så att filtret aldrig behövt jobba helt enkelt. Lådan behöver bara gå oljetorr EN GÅNG. Sen är det byte av lådan.
Jag tackar för stort visat intresse för mitt problem, men en fråga till..
Det sitter en liten (12mm nyckel ) oljetömmarplugg strax framför drivaxeln på vänster sida..
Skall det inte komma olja ur det hålet när man tar bort den??
Det kommer bara ut en halv tesked även om det finns olja på lådan ?:-/
Ja som sagt, tack för hjälpen och det är Haynes verkstadsbok jag använt.
Zeppe skrev:Jag tackar för stort visat intresse för mitt problem, men en fråga till..
Det sitter en liten (12mm nyckel ) oljetömmarplugg strax framför drivaxeln på vänster sida..
Skall det inte komma olja ur det hålet när man tar bort den??
Det kommer bara ut en halv tesked även om det finns olja på lådan ?:-/
Ja som sagt, tack för hjälpen och det är Haynes verkstadsbok jag använt.
Nivåplugg kanske? Ska finnas olja där men inte mer än upp till kanten?
Kollade med SFRO idag och jag får inte bygga om drivningen från AWD till framhjulsdrift utan ett intyg från Volvo som säger att bilen överensstämmer med en likadan framhjulsdriven..
Det kan man väl se sig i månen om efter vad jag förstod..
Blir att leta upp en låda nånstans :x

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]