CarMan skrev:jasså har vi pratat om det förut?
tyver är det ju då synd att det är så lätt att sprida lögner & lura fork via internett.
det görs en kalibrering i fabriken, något bilen inte kan göra !
Bilen har ju ingen aning om den exakta luftmängden som paserar mätare & kan inte kalibrera in mätvärdet så det äverenstämmer med den exakta luftmängden som verkligen passerar.
Skärpnng pettson, du börjar tappa greppet!
Massmätaren är inget som kalibreras in på fabriken på ett jätteavancerat sätt,inte annat än procentuellt mot ett mätrör, för att du ska få det fel så måste du göra det REJÄLT fel. Placerar du mätkroppen i ett exakt likadant rör och packningen är hel samt att skruvarna dras åt så har du inte gjort nån som helst åverkan på den procentuella kalibreringen, det du kallar fabrikskalibrering (utförs på bosch osv). Jobbet att endast montera andra mätkroppar utförs varje dag på olika märkens verkstäder trots att det påstås vara omöjligt.
Du kanske förstår sambandet genom att kika på olika trimsidor och hur man löser olika problem med luftmassemätarna?
Bilens styrsystem är ADAPTIVT.. Ett främmande ord?
Det finns en anledning till att systemet är just adaptivt.
Vore det som du påstår skulle bilen aldrig kunna åldras eftersom alla värden sakta men säkert ändras av olika naturliga orsaker, beläggningar på mätkroppen, beläggningar i rör, ett bytt filter med annan genomströmningsgeometri, ja allt möjligt som kan innebära ett mätfel, men ändå fungerar systemet varje dag.
Bilens massmätares signal stämmer inte med ursprungsvärdena i boschfabriken efter ens 1000mil i normalfallet, just på grund av ovanstående orsaker.
Och yes vi har diskuterat det .
Och yes du sa att jag ljög då med..
Väljer jag att trimma en valfri bil så kan jag montera befintlig orginal massmätarkropp i t.ex 30% större rör med orginal insticksdjup för att få 30% MINDRE strömning över massmätaren (större rör ger lägre gashastighet och därmed sänker jag signalen 30%), nu bottnas inte signalen från massmätaren lika lätt, kombinera detta med 30% större spridare vid orginal bränsletryck (ett måste) och vips, bilen använder 30% lägre signal att styra ut spridarna med. bilen går utmärkt med alla utmärkta värden, styrsystemet är tyst och nöjt, detta ger mej en reserv, jag kan mata spisen med 30% mera bränsle/ luft vid behov. En ändring som görs varje dag på massor med verkstäder i sverige och i övriga europa/ världen för kunder med speciella önskemål. ÄNDÅ är det inget som går att utföra enligt din syn på saker och ting. Detta eftersom det ju är totalt omöjligt med ditt ovanstående påstående.
Du får nu välja, antingen blir tusentals kunder råblåsta men är ändå körandes nöjda i sina bilar, bilarna fungerar alltså som utlovat.
ELLER så har du fel.
Det är ditt val..
Nu löser inte detta tjafs inte mera än att jag påstår och vidhåller att det går utmärkt att föra över mätkroppen till gamla röret.
Önskar du prata djupt om massmätaren och dess konstruktion och funktion samt systemets adaption så är det bara att du öppnar en ny tråd så ska vi gå riktigt på djupet med konstruktion, funktion och kalibrering.

-)