Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Min nuvarande har Bosch nr: 0280218108

Okej, så den är lätt att byta, men finns det någon guide av nått slag?
Hur man gör, vilka verktyg som behövs osv.
av *pettson*
CarMan skrev:jasså har vi pratat om det förut?
tyver är det ju då synd att det är så lätt att sprida lögner & lura fork via internett.

det görs en kalibrering i fabriken, något bilen inte kan göra !
Bilen har ju ingen aning om den exakta luftmängden som paserar mätare & kan inte kalibrera in mätvärdet så det äverenstämmer med den exakta luftmängden som verkligen passerar.

Skärpnng pettson, du börjar tappa greppet!
Massmätaren är inget som kalibreras in på fabriken på ett jätteavancerat sätt,inte annat än procentuellt mot ett mätrör, för att du ska få det fel så måste du göra det REJÄLT fel. Placerar du mätkroppen i ett exakt likadant rör och packningen är hel samt att skruvarna dras åt så har du inte gjort nån som helst åverkan på den procentuella kalibreringen, det du kallar fabrikskalibrering (utförs på bosch osv). Jobbet att endast montera andra mätkroppar utförs varje dag på olika märkens verkstäder trots att det påstås vara omöjligt.
Du kanske förstår sambandet genom att kika på olika trimsidor och hur man löser olika problem med luftmassemätarna?
Bilens styrsystem är ADAPTIVT.. Ett främmande ord?
Det finns en anledning till att systemet är just adaptivt.
Vore det som du påstår skulle bilen aldrig kunna åldras eftersom alla värden sakta men säkert ändras av olika naturliga orsaker, beläggningar på mätkroppen, beläggningar i rör, ett bytt filter med annan genomströmningsgeometri, ja allt möjligt som kan innebära ett mätfel, men ändå fungerar systemet varje dag.
Bilens massmätares signal stämmer inte med ursprungsvärdena i boschfabriken efter ens 1000mil i normalfallet, just på grund av ovanstående orsaker.
Och yes vi har diskuterat det .
Och yes du sa att jag ljög då med..

Väljer jag att trimma en valfri bil så kan jag montera befintlig orginal massmätarkropp i t.ex 30% större rör med orginal insticksdjup för att få 30% MINDRE strömning över massmätaren (större rör ger lägre gashastighet och därmed sänker jag signalen 30%), nu bottnas inte signalen från massmätaren lika lätt, kombinera detta med 30% större spridare vid orginal bränsletryck (ett måste) och vips, bilen använder 30% lägre signal att styra ut spridarna med. bilen går utmärkt med alla utmärkta värden, styrsystemet är tyst och nöjt, detta ger mej en reserv, jag kan mata spisen med 30% mera bränsle/ luft vid behov. En ändring som görs varje dag på massor med verkstäder i sverige och i övriga europa/ världen för kunder med speciella önskemål. ÄNDÅ är det inget som går att utföra enligt din syn på saker och ting. Detta eftersom det ju är totalt omöjligt med ditt ovanstående påstående.
Du får nu välja, antingen blir tusentals kunder råblåsta men är ändå körandes nöjda i sina bilar, bilarna fungerar alltså som utlovat.
ELLER så har du fel.
Det är ditt val..

Nu löser inte detta tjafs inte mera än att jag påstår och vidhåller att det går utmärkt att föra över mätkroppen till gamla röret.
Önskar du prata djupt om massmätaren och dess konstruktion och funktion samt systemets adaption så är det bara att du öppnar en ny tråd så ska vi gå riktigt på djupet med konstruktion, funktion och kalibrering. :-)-)
Användarvisningsbild
av Krewken
Jag värderar och respekterar alla era tips och tankar väldigt högt, men nu tror jag att vi får lugna oss lite med "gnabbandet" :D
Väntar med spänning på Phantom, om han lyckas ta reda på var han köpte sin lmm/maf ifrån.
Har någon annan bra tips och tankar om köp och byte av lmm/maf på min bil så skriv! :)
Användarvisningsbild
av CarMan
För att lossa mase mätaren så går det åt en slangkläms mejsel storlek 7 eller om du väljer vanig spårmejsel.
sen sitter den med 2 torx 25 i andra änden. det ät allt. öppna huven så ser du att det är helt onödigt med en guid.

när det gäller just den MAF som trådskaparen har så har volvo gått ut extra med att man absolut inte får byta huvet löst på den, då den är kalibrerad. (dom lägger inte ned tid o pengar på att informera om detta för skojs sjul !!!)

sen när det gäller trimmade bilar så är det inte så noga, bara skicka på lite extra bränsle så går dom bra, man behöver inte uppfylla de hårda grav en intypad bil behöver klara, klarar man bara bilprovningens löjligt låga krav så är det bra.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hade inga kontaktuppgifter till säljaren, men länken visar en passande LMM åt dig från samma säljare jag köpte min ifrån.
Mycket snabb leverans var det. Köpte delen på måndag tror jag och hade den hos mig på onsdag. 2 dagar med leverans från UK kan man inte klaga på. Den är komplett med givare och hus som diskuterats i din tråd.

http://cgi.ebay.co.uk/Air-Flow-Meter-Vo ... m153.l1262
ca. 535 kr inkl. frakt är väl helt ok :-)-)
Användarvisningsbild
av Krewken
Låter bra :)
Hur länge har du haft din nuvarande lmm/maf?
Har den funkat klockrent hela tiden eller har du fått/haft några fel efter bytet?
Hur betalade du? PayPal?
Användarvisningsbild
av Krewken
Då ska jag banne mig prova detta!
Har ändå nog med dyra verkstadsfakturor så om detta funkar så är det värt MASSOR!
Tack så mycket för hjälpen!
:)
Användarvisningsbild
av Krewken
En följdfråga, när jag bytt lmm/maf, visst räcker det med att jag plockar av sladden till minuspolen ett tag för att radera felkoden?

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]