- sön 11 maj 2008, 11:54
vrålvolvon skrev:Täppt vevhusventilation tvingar ju olja att hänga kvar på cylinderväggarna då oljeringarna tvingas ihop lite grand för att vevhustrycket ökar när kolven går ned.Det i sej gör ju att olja som skulle skrapats bort förbränns. Så javiss kan igensatt vevhusvent skapa oljeförbrukning. Drägglar den nån olja runt oljepåfyllningen? Hur är det om du drar upp oljestickan när bilen står o går? Ryker det ur oljestickehålet då? (ska det inte göra om vevhusventen är okej).Ingen aning om vilken tid volvo tar för att fixa detta. Gör dom som dom brukar= köra ned ett bundband och en ståltråd. kratsa lite + blåsa ur med tryckluft så tar det runt 15-20 minuter och kostar runt 1000kr. Ska man göra det SERIÖST så byter man dom saker jag bett dej kika på, på min hemsida. då tar det betydligt längre tid och det är delar som ska bytas . Å andra sidan behövs inget kontrolleras sen dom närmaste 15000 milen.*pettson* skrev:jo du har nog rätt i det du säger :) men kan vevhusventilationen vara orsaken till mitt olje problem? eller i alla fall en del av det? måste man tömma motorn på olja då man demonterar vevhusventilationen? Hur lång tid kan det ta för en erfaren fordonsmekaniker att genomföra det hela? en timme två timmar?vrålvolvon skrev:okj det var visst mkt skillnad mellan motorerna :D men hur kollar jag vevhusventilationen då? Hur mycket kan det kosta om jag skulle lämna in bilen för en felsökning av problemet och få en prisuppgift om hur mycket det skulle kunna kosta att laga?Tja som jag brukar svara när det är omöjligt att veta.. hur långt är ett rep? Vi har samma sannolikghet att få rätt?.
/Nicklas.
vi har ingen aning om till vilken verkstad du ska vända dej. Därmed har vi tyvärr ingen prisnivå att ge dej som är rättvis.
Men ring runt? Säg som det är att det drar olja och du vill få anledningen kontrollerad.
I övrigt har du anvisningar på hur man kollar/ åtgärdar vevhusventen om du kikar på min hemsida på tips o tricks, 70 serien b5252, det är samma motor och samma åtgärd.
MVH/Nicklas.