Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:okj det var visst mkt skillnad mellan motorerna :D men hur kollar jag vevhusventilationen då? Hur mycket kan det kosta om jag skulle lämna in bilen för en felsökning av problemet och få en prisuppgift om hur mycket det skulle kunna kosta att laga?

/Nicklas.
Tja som jag brukar svara när det är omöjligt att veta.. hur långt är ett rep? Vi har samma sannolikghet att få rätt?.
vi har ingen aning om till vilken verkstad du ska vända dej. Därmed har vi tyvärr ingen prisnivå att ge dej som är rättvis.
Men ring runt? Säg som det är att det drar olja och du vill få anledningen kontrollerad.
I övrigt har du anvisningar på hur man kollar/ åtgärdar vevhusventen om du kikar på min hemsida på tips o tricks, 70 serien b5252, det är samma motor och samma åtgärd.
jo du har nog rätt i det du säger :) men kan vevhusventilationen vara orsaken till mitt olje problem? eller i alla fall en del av det? måste man tömma motorn på olja då man demonterar vevhusventilationen? Hur lång tid kan det ta för en erfaren fordonsmekaniker att genomföra det hela? en timme två timmar?

MVH/Nicklas.
Täppt vevhusventilation tvingar ju olja att hänga kvar på cylinderväggarna då oljeringarna tvingas ihop lite grand för att vevhustrycket ökar när kolven går ned.Det i sej gör ju att olja som skulle skrapats bort förbränns. Så javiss kan igensatt vevhusvent skapa oljeförbrukning. Drägglar den nån olja runt oljepåfyllningen? Hur är det om du drar upp oljestickan när bilen står o går? Ryker det ur oljestickehålet då? (ska det inte göra om vevhusventen är okej).Ingen aning om vilken tid volvo tar för att fixa detta. Gör dom som dom brukar= köra ned ett bundband och en ståltråd. kratsa lite + blåsa ur med tryckluft så tar det runt 15-20 minuter och kostar runt 1000kr. Ska man göra det SERIÖST så byter man dom saker jag bett dej kika på, på min hemsida. då tar det betydligt längre tid och det är delar som ska bytas . Å andra sidan behövs inget kontrolleras sen dom närmaste 15000 milen.
MVH/Nicklas.[/quote]
Täppt vevhusventilation tvingar ju olja att hänga kvar på cylinderväggarna då oljeringarna tvingas ihop lite grand för att vevhustrycket ökar när kolven går ned.Det i sej gör ju att olja som skulle skrapats bort förbränns. Så javiss kan igensatt vevhusvent skapa oljeförbrukning. Drägglar den nån olja runt oljepåfyllningen? Hur är det om du drar upp oljestickan när bilen står o går? Ryker det ur oljestickehålet då? (ska det inte göra om vevhusventen är okej).Ingen aning om vilken tid volvo tar för att fixa detta. Gör dom som dom brukar= köra ned ett bundband och en ståltråd. kratsa lite + blåsa ur med tryckluft så tar det runt 15-20 minuter och kostar runt 1000kr. Ska man göra det SERIÖST så byter man dom saker jag bett dej kika på, på min hemsida. då tar det betydligt längre tid och det är delar som ska bytas . Å andra sidan behövs inget kontrolleras sen dom närmaste 15000 milen.[/quote]

okj då ska jag rengöra vevhusventilationen någon gång framöver här, det var bra beskrivet på din sida tycker jag :D Den drägglar ingen olja runt oljepåfyllningen vad jag sett för där brukar det vara rent och tort. Den rycker ur oljestickshålet för det har jag testat en gång förut. men då var motorn kall tror jag men det kanske inte spelar någon roll? Men det är olja under täcklocket där tändstiftena sitter på topplocket dock inga stora mängder men det lär ju inte ska vara där?

MVH/Nicklas.

MVH/Nicklas.
Då har Volvo bra timmpenning på att rengöra vevhusventilationen.... För det kostar närmare 600:- när jag kollade utan byte av delar.

Kollade flamfällan eller iaf anslutningen där på min V70 som gått snart 23200 mil och det fanns inte mycket gegga där ännu.
Men om man ändå vill gena å "fuska" som tex Volvo tydligen gör, har du några tips på hur man går tillväga för att göra detta med tryckluft? Vilka slangar man skall lossa å blåsa i etc?
av *pettson*
timebandit skrev:Då har Volvo bra timmpenning på att rengöra vevhusventilationen.... För det kostar närmare 600:- när jag kollade utan byte av delar.

Kollade flamfällan eller iaf anslutningen där på min V70 som gått snart 23200 mil och det fanns inte mycket gegga där ännu.
Men om man ändå vill gena å "fuska" som tex Volvo tydligen gör, har du några tips på hur man går tillväga för att göra detta med tryckluft? Vilka slangar man skall lossa å blåsa i etc?
Jag vet precis hur dom gör och jag tänker INTE berätta detta. Det är inte för att jag är elak utan för att det är inte värt besväret. HUR rengör man blockets hål (det är där det brukar koksa igen) genom att peta med en ståltråd? OM du mot förmodan petar ned rätt och får nåt att lossna så petar du ned detta i oljetråget istället..
Gör det hela korrekt eller strunta i det..
Hej!

Nu har jag rengjort vevhusventilationen, men bilen drar fortfarande lika mycket olja 1 liter på 100 mil. Den ryker lite då den är kall, kan det vara ventiltätningarna som håller på att gå sönder då? hur mycket kan det kosta att fixa?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Nu har jag rengjort vevhusventilationen, men bilen drar fortfarande lika mycket olja 1 liter på 100 mil. Den ryker lite då den är kall, kan det vara ventiltätningarna som håller på att gå sönder då? hur mycket kan det kosta att fixa?

MVH/Nicklas.
okej då bockar vi av vevhusventen..30.000 mil så lär ju ventiltätningarna vara som bakelit. MEN eftersom vi pratar om en 93:a som bör ha den sämre typen av oljeringar så pratar vi inte bara om ventiltätningar. Vi pratar om att man ska öppna motorn och byta kolvringar (inte toppringen men nr 2 och 3) samt då göra en avsotning inkl inslip ventiler och byte ventiltätningar. Är man inte händig nog sälv, eller känner nån som är det så kanske man får tänka på ett motorbyte tyärr. Det handlar inte om att delarna är dyra för så är det inte, utan om att arbetskraft är dyrt tyvärr. Delar plus jobb med renovering plus i och urtagning är troligen dyrare än att nån smackar i en halvsliten beggad motor..
*pettson* skrev:

MVH/Nicklas.
okej då bockar vi av vevhusventen..30.000 mil så lär ju ventiltätningarna vara som bakelit. MEN eftersom vi pratar om en 93:a som bör ha den sämre typen av oljeringar så pratar vi inte bara om ventiltätningar. Vi pratar om att man ska öppna motorn och byta kolvringar (inte toppringen men nr 2 och 3) samt då göra en avsotning inkl inslip ventiler och byte ventiltätningar. Är man inte händig nog sälv, eller känner nån som är det så kanske man får tänka på ett motorbyte tyärr. Det handlar inte om att delarna är dyra för så är det inte, utan om att arbetskraft är dyrt tyvärr. Delar plus jobb med renovering plus i och urtagning är troligen dyrare än att nån smackar i en halvsliten beggad motor..
okej men om jag skulle byta ventiltätningarna enbart, skulle bilen dra mindre olja då?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:

MVH/Nicklas.
okej men om jag skulle byta ventiltätningarna enbart, skulle bilen dra mindre olja då?

MVH/Nicklas.
Blåröken var ju med kall motor, inte varm? Blåröken är olja som brinner. Då lär det inte räcka med bara ventiltätningar för att göra konsumtionen av olja mindre.
MVH/Nicklas.[/quote]
Blåröken var ju med kall motor, inte varm? Blåröken är olja som brinner. Då lär det inte räcka med bara ventiltätningar för att göra konsumtionen av olja mindre.[/quote]

jo blåröken var vid kall motor, okj då vet jag att det inte lönar sig att enbart byta ventiltätningarna.

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:MVH/Nicklas.
Blåröken var ju med kall motor, inte varm? Blåröken är olja som brinner. Då lär det inte räcka med bara ventiltätningar för att göra konsumtionen av olja mindre.[/quote]

jo blåröken var vid kall motor, okj då vet jag att det inte lönar sig att enbart byta ventiltätningarna.

MVH/Nicklas.[/quote]

Av informationen om att det sker med kall motor så vet vi att problemet är störst när kolvarna är som minst i loppen. När motorn blir varmare så expanderar kolvarna och tydligen ändå blir problemet lite mindre eftersom det inte ryker. Jag vågar lätt tyvärr satsa på att ringarna är slut helt enkelt. Samtidigt med detta så fixar du till toppen naturligtvis. :-)-)

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]