- fre 18 apr 2008, 16:22
#187490
Jag har ingen praktisk erfarenhet av just denna 123Ignition, men andra äldre system.
Hursomhelst, så skulle jag göra så här: Ställ motorn i tändläge på första cylindern, du ser detta på remskivan med gradinställningen och fördelarens och rotorns läge. Vrid sedan tillbaka vevaxeln så att markeringen pekar på 10 graders förtändning. Rubba inte vevaxeln mer förrän du har fått den nya fördelaren på plats.
Om f**n är och mekar, så kan det inträffa att kugghjulet följer med upp, och sedan ramlar ner i fel läge, när du drar ur den gamla fördelaren. Kolla upp så det inte inträffar. Det finns trådar om hur detta skall vara, här på forumet. Jag tror att man skall se spåret i kugghjulet till 35 grader i förhållande till motorns längdriktning. Tänk på att spåret inte är centrerat, utan ligger på ena, övre halvan.
Tändkurva och så vidare väljer du väl själv efter hur du tänker använda bilen. Tänk på att du har kommit halvvägs med en etanolkonvertering med den fördelaren. En förgasarkonvertering, och du kan köra på E85! Använd stroboskoplampa för fininställning av tändningen. Sedan skall du inte behöva röra det mer under bilens livstid. (Möjligen droppa olja i filtsudden på fördelaraxeln en gång om året, om filtsudden finns kvar?)