PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av overloaded_volvo
#185919
jag hade samma problem, men de visade sig att jag hade en högeffekt tändspole. kolla upp de noggrannare.
av Raggo
#187482
fick nya fördelarn igår från http://www.123ignition.se men nu vill ja veta hur man gör detta som står i installations manualen : Monteringen är mycket enkel.
- välj tändkurva för din motor med den inbyggda vridströmställaren
- vrid motorn till -10° eller enl. specificationer på cyl 1
HJÄÄÄÄLP
av Rådlös
#187490
Jag har ingen praktisk erfarenhet av just denna 123Ignition, men andra äldre system.
Hursomhelst, så skulle jag göra så här: Ställ motorn i tändläge på första cylindern, du ser detta på remskivan med gradinställningen och fördelarens och rotorns läge. Vrid sedan tillbaka vevaxeln så att markeringen pekar på 10 graders förtändning. Rubba inte vevaxeln mer förrän du har fått den nya fördelaren på plats.
Om f**n är och mekar, så kan det inträffa att kugghjulet följer med upp, och sedan ramlar ner i fel läge, när du drar ur den gamla fördelaren. Kolla upp så det inte inträffar. Det finns trådar om hur detta skall vara, här på forumet. Jag tror att man skall se spåret i kugghjulet till 35 grader i förhållande till motorns längdriktning. Tänk på att spåret inte är centrerat, utan ligger på ena, övre halvan.

Tändkurva och så vidare väljer du väl själv efter hur du tänker använda bilen. Tänk på att du har kommit halvvägs med en etanolkonvertering med den fördelaren. En förgasarkonvertering, och du kan köra på E85! Använd stroboskoplampa för fininställning av tändningen. Sedan skall du inte behöva röra det mer under bilens livstid. (Möjligen droppa olja i filtsudden på fördelaraxeln en gång om året, om filtsudden finns kvar?)
Användarvisningsbild
av Hasse63
#187606
Kompiterar en aning:
Ställ motorn i tändläge på första cylindern, du ser detta på remskivan med gradinställningen och fördelarens och rotorns läge.
Ettrans cylinders vippor ska då väga (ingen ska vara nedtryckt) vrid i såfall ett varv till på vevaxeln.
tror att man skall se spåret i kugghjulet till 35 grader i förhållande till motorns längdriktning. Tänk på att spåret inte är centrerat, utan ligger på ena, övre halvan.
Typ så här:
Bild
By hasse63 at 2007-05-03
:-)-)

Ps: jag vill också ha en sån fördelare :|
av LarsBd
#187699
Hasse63 skrev:Ettrans cylinders vippor ska då väga (ingen ska vara nedtryckt) vrid i såfall ett varv till på vevaxeln.
Njaeee normalt säger man att vipporna väger då kolven är i övre läget mellan utblåsnings och insugstakten, då öppnar insugsventilen nästan samtidigt som avgasventilen stänger dvs så långt ifrån tändläge man kan komma.
När cylinder 1 är i tändläge väger vipporna på cyl 4.
av Raggo
#189438
Jodå har fått hem den nu och sattit dit den och den funkar verkligen bra, kan varmt rekommendera detta brytarlösa system till alla er med B18/B20 motorer =)
Användarvisningsbild
av Kloge
#189561
Raggo skrev:Jodå har fått hem den nu och sattit dit den och den funkar verkligen bra, kan varmt rekommendera detta brytarlösa system till alla er med B18/B20 motorer =)
Berätta mer,hur är skillnaden?Går den bättre så pass mycket som de säger själva på sin hemsida?
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]