Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wiizper skrev: Igår, 17:16 Vart sitter ventilen och hur vet man om den öppnar o stänger som den ska?
Vet ej på S80, men om du letar upp kolkanistern (en svart burk som brukar sitta framför ena framhjulet) och följer gummislangen som går från den till insuget så ska det sitta en solenoidventil halvvägs på slangen. Grattis, du har hittat "EVAP purge valve" ;-)
Ventilen kan man koppla loss och provblåsa igenom. Jag tror att man ska kunna manövrera den genom att lägga 12V på anslutningsstiften.. det är bara en on/offventil. Har tyvärr ingen aning om den är öppen eller stängd strömlös

Vilken tur att det finns instruktionsfilmer på tuben :party:
ps Har du Marelli- eller Bosch spjällhus? Marelli är ökända så att säga :bored:
Har för mig att Volvo gick över till Bosch under MY 2001 men är inte helt säker, kan det ha varit 2002?
Dåligt spjällhus borde rimligen sätta felkod men ofelbart är det inte
Erik Å skrev:ps Har du Marelli- eller Bosch spjällhus? Marelli är ökända så att säga :bored:
Har för mig att Volvo gick över till Bosch under MY 2001 men är inte helt säker, kan det ha varit 2002?
Dåligt spjällhus borde rimligen sätta felkod men ofelbart är det inte
Har för mig att det är bosch, ska kolla på den imorgon när jag byter hjul och se om jag kan rengöra den, borde inte ta så lång tid o göra de så vitt jag vet
Wiizper skrev: Igår, 19:28 .. och se om jag kan rengöra den..
Det är nog inte fel tänkt. Det blir kladdig beläggning på insidan av trottelhalsen med tiden och spjället kan börja klibba fast i (nästan) stängt läge. Blir så att säga ketchupeffekt när tomgångsregleringen försöker justera tomgångsvarvet ;-)
Händer inget, händer inget och så blir det alldeles för mycket. Nu åker jag med Marelli men Bosch lär väl vara snarlikt konstruerat.
Erik Å skrev:
Wiizper skrev: Igår, 19:28 .. och se om jag kan rengöra den..
Det är nog inte fel tänkt. Det blir kladdig beläggning på insidan av trottelhalsen med tiden och spjället kan börja klibba fast i (nästan) stängt läge. Blir så att säga ketchupeffekt när tomgångsregleringen försöker justera tomgångsvarvet ;-)
Händer inget, händer inget och så blir det alldeles för mycket. Nu åker jag med Marelli men Bosch lär väl vara snarlikt konstruerat.
Ja o denna har nog aldrig blivit rengjord i sina 23 år skulle jag tro.

Hej! Kör en V70 T4 från 2013 med ca 16[…]

Kvällens uppdatering, nu precis har jag varit[…]

Hur är rostskyddet på V70?

Jag fick tips av en besiktningsman att rostskydda […]

Bilen har motorkod: B4204T19. Har en rätt s&a[…]