Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiizper
#1620320
Hej! Jag har lite strul med min S80. 2002 modell, 2.4 automat.

Ibland när den är kall så kan den helt plötsligt bara dippa i varvtal och stendö. Går att starta om utan problem 9/10 gånger, dock i vissa fall så måste man hålla ner gasen medans man startar den, men det är sällan.
Jag är inte jätte kunnig på bilar men det jag har kollat är batteri volt, vi har bytt luftmassemätare samt luftfilter och kollat dem vakuum slangarna jag ser. Vet inte om jag har kollat alla då jag har dålig koll på vart alla sitter?

Jag är inne på idén att det är kanske bränslefiltret? Vet ej när det är bytt senast.
Skulle även vilja veta vart det sitter, men hörde av någon att den sitter vid bakaxeln någonstans?

Inga felkoder och ingen motorlampa.
av Wiizper
#1620332
Erik Å skrev:viewtopic.php?f=16&t=186561&p=1619115#p1619115
Sista bilden på sidan 2, jag tror inte det sitter en sådan i vår volvo, i alla fall inte som vi lagt märke till.
Det är inte ofta den dippar i varvtal, ens när man står still. Det är ett problem som lite kommer och går, den kan funka hur bra som helst i 3 veckor, sen kan den helt plötsligt dö när man bromsar in, t.ex vid en rondell, men enbart när bilen är kall, aldrig när den är varmkörd.
#1620754
David44 skrev:Inte ovanligt att spjälhus börjar bete sig konstigt på dom bilarna. Prova att göra rent, ibland hjälper det, men oftast är det elektroniken som blir dålig på dom.
Behövs nytt original spjällhus med andra ord om inte de hjälper?
#1620768
Börja med att göra rent och felsök innan du köper massa delar. Jag brukar säga billigast först. Om det behövs ett nytt spjälhus så kan du köpa nytt eller begagnat, men det måste också programmeras hos Volvo vilket kostar ca 1500-1800 kr. Tipps är att köpa med gul lapp isåfall, finns en del trådar som förklarar varför de är bättre och vilken du bör välja isåfall.
#1620779
David44 skrev: Igår, 21:26 Börja med att göra rent och felsök innan du köper massa delar. Jag brukar säga billigast först. Om det behövs ett nytt spjälhus så kan du köpa nytt eller begagnat, men det måste också programmeras hos Volvo vilket kostar ca 1500-1800 kr. Tipps är att köpa med gul lapp isåfall, finns en del trådar som förklarar varför de är bättre och vilken du bör välja isåfall.
Tänker mest också för jag köpte bilen för 10 000kr förra året, så vill inte spendera för höga summor på den heller
#1620799
Kolla också att evap-ventilen öppnar och stänger som den ska. Står den öppen på tomgång så kommer adaptiva tomgångsjusteringen att dra iväg nedåt för att kompensera för tjyvluft. Stänger plötsligt evap sen lär det bli motorstopp.. samma gäller iofs alla vakuumläckor.
Map-slangen har jag fått byta, den föll i smulor efter 20 år :-/ Bytte alla evap-slangar på samma gång..
#1620821
Erik Å skrev: Idag, 13:04 Kolla också att evap-ventilen öppnar och stänger som den ska. Står den öppen på tomgång så kommer adaptiva tomgångsjusteringen att dra iväg nedåt för att kompensera för tjyvluft. Stänger plötsligt evap sen lär det bli motorstopp.. samma gäller iofs alla vakuumläckor.
Map-slangen har jag fått byta, den föll i smulor efter 20 år :-/ Bytte alla evap-slangar på samma gång..
Vart sitter ventilen och hur vet man om den öppnar o stänger som den ska?

ps Har du Marelli- eller Bosch spjällhus? Mar[…]

https://www.autohaus-am-goetheplatz.de/files/Vol[…]

Vibrerande bromspedal

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Laga fjärrdosa

Har en fjärrdosa cargard2 som fungerar sunkit[…]