Lockis skrev:Robbi skrev: ↑tis 20 dec 2022, 13:28
tojt skrev:Jag har en MY23 XC60 T6 med 20 tum Michelin Primacy 4 och med smart energifördelning, ett hyfsat laddat batteri vid start samt hastigheter runt 135km/h över 500KM gör den ca 0.8 milen. Jag är rätt nöjd med det. Nu bor jag där det är lite varmare och snö faller en gång var 5e år, så man bör ta hänsyn till det.
I stadskörning om du har ett tomt batteri brukar den ligga runt litern. Med andra ord så verkar den inte dra mer än samma motor hade gjort utan hybriddelen.
Självklart bör en hybrid laddas då det är då den bilen kommer till sin rätt och gör man det är det som att köra runt i en renodlad elbil med den nya drivlinan men utan att behöva planera extra för längre resor ut i ingemansland.
Tack, vad är smart energifördelning?
När man ställer in destination i GPS. Så bilen kan planera elanvändningen.
Som Lockis säger behöver man inte göra något annat än att sätta destinationen i GPS.
Om du vet med dig att din resa Tur och retur är mer än vad du kan får ut elektriskt, bör du sätta din destination som ett "stopp på vägen" och slutdestination där du slutar resan så att bilen kan distribuera elen över hela rutten och inte bara på resan till din destination.
Det pratas inte så mycket om detta i reviews på bilar om integrationen med navigering på PHEV och elbilar, men det är en viktigt del enligt mig. Många bilar har liknande funktioner med ruttplaneringen och automatisk användning av batteriet beroende på vad du har satt i navigationen, men de flesta bilar har ofta en rätt kass inbyggd navigation som folk då tenderar att inte använda. Om du använder dig av Android Auto eller Carplay förlorar du all integration med bilen.
Så en klar fördel med nya Volvo bilar är att du har en navigering i bilen som är bra och som många nog använder istället än deras mobil och att drivlinan då kan använda data från navigeringen som trafik, distans och höjdskillnader till att optimera.