Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Vi snackar väl nya drivlinan här? Den är bättre på alla sätt. Det går att köra helt o hållet i stort sett på pure-läget även vid minusgrader, elmotorn är stark (145 mot 87 hk), AWD funkar bättre, räckvidden längre, motorn går mer sofistikerat och har mycket bättre effekt. Och den drar mindre.
Användarvisningsbild
av Robbi
Så Google maps är det navigatiinssystem som gäller nu? En helt annan fråga, hur vindkänslig är bilen?
av perhall
Google Maps, ja.
Vindkänslig beror på hjul, luftfjädring... den går ok. V90 går inte riktigt så bra på vägen som man kan förvänta sig, tycker XC60 är ganska bra för att va en SUV men svårt jämföra....
av tojt
Jag har en MY23 XC60 T6 med 20 tum Michelin Primacy 4 och med smart energifördelning, ett hyfsat laddat batteri vid start samt hastigheter runt 135km/h över 500KM gör den ca 0.8 milen. Jag är rätt nöjd med det. Nu bor jag där det är lite varmare och snö faller en gång var 5e år, så man bör ta hänsyn till det.

I stadskörning om du har ett tomt batteri brukar den ligga runt litern. Med andra ord så verkar den inte dra mer än samma motor hade gjort utan hybriddelen.

Självklart bör en hybrid laddas då det är då den bilen kommer till sin rätt och gör man det är det som att köra runt i en renodlad elbil med den nya drivlinan men utan att behöva planera extra för längre resor ut i ingemansland.
Användarvisningsbild
av Robbi
tojt skrev:Jag har en MY23 XC60 T6 med 20 tum Michelin Primacy 4 och med smart energifördelning, ett hyfsat laddat batteri vid start samt hastigheter runt 135km/h över 500KM gör den ca 0.8 milen. Jag är rätt nöjd med det. Nu bor jag där det är lite varmare och snö faller en gång var 5e år, så man bör ta hänsyn till det.

I stadskörning om du har ett tomt batteri brukar den ligga runt litern. Med andra ord så verkar den inte dra mer än samma motor hade gjort utan hybriddelen.

Självklart bör en hybrid laddas då det är då den bilen kommer till sin rätt och gör man det är det som att köra runt i en renodlad elbil med den nya drivlinan men utan att behöva planera extra för längre resor ut i ingemansland.
Tack, vad är smart energifördelning?
av Lockis
Robbi skrev: tis 20 dec 2022, 13:28
tojt skrev:Jag har en MY23 XC60 T6 med 20 tum Michelin Primacy 4 och med smart energifördelning, ett hyfsat laddat batteri vid start samt hastigheter runt 135km/h över 500KM gör den ca 0.8 milen. Jag är rätt nöjd med det. Nu bor jag där det är lite varmare och snö faller en gång var 5e år, så man bör ta hänsyn till det.

När man ställer in destination i GPS. Så bilen kan planera elanvändningen.
av tojt
Lockis skrev:
Robbi skrev: tis 20 dec 2022, 13:28

När man ställer in destination i GPS. Så bilen kan planera elanvändningen.
Som Lockis säger behöver man inte göra något annat än att sätta destinationen i GPS.

Om du vet med dig att din resa Tur och retur är mer än vad du kan får ut elektriskt, bör du sätta din destination som ett "stopp på vägen" och slutdestination där du slutar resan så att bilen kan distribuera elen över hela rutten och inte bara på resan till din destination.

Det pratas inte så mycket om detta i reviews på bilar om integrationen med navigering på PHEV och elbilar, men det är en viktigt del enligt mig. Många bilar har liknande funktioner med ruttplaneringen och automatisk användning av batteriet beroende på vad du har satt i navigationen, men de flesta bilar har ofta en rätt kass inbyggd navigation som folk då tenderar att inte använda. Om du använder dig av Android Auto eller Carplay förlorar du all integration med bilen.

Så en klar fördel med nya Volvo bilar är att du har en navigering i bilen som är bra och som många nog använder istället än deras mobil och att drivlinan då kan använda data från navigeringen som trafik, distans och höjdskillnader till att optimera.
av Saabturbo95
Har en ny XC60 T6 (hämtades 1 dec). Jag har kört nästan enbart på el första 60 milen i stadstrafik (Göteborg).
Tankade för första gången häromdagen och tankade då fullt. Idag körde T&R Göteborg - Malmö (bara motorväg mer eller mindre). Hade ca 70% batteri när jag startade. När jag kom hem tankade jag igen och den hade dragit 0,75 l/milen + all el på dessa ca 60 mil (hade kanske inte 100% full tank då värmaren använt bränsle senaste dagarna, men nästan). Det regnade en del, jag låg mestadels runt 105-110km/h. Hade satt naven på slutdestinationen i Malmö så när jag kom fram var all el förbrukad. Hem körde jag på bensin hela vägen. Hade 3 stopp på vägen hem och 2 på vägen dit.

I pure läget har jag kört 7,8mil med den och då var det minusgrader varje dag och isigt men inte snö. Enbart i stadstrafik. Så den går riktigt snål på el. Tillräckligt pigg på el, dock jobbig att komma iväg med på isiga vägar som varit nu om man har Pure inställt. Så rekommenderar hybrid vid halt väglag.
Imorgon blir det ny resa på ca 50 mil med helt tomt batteri. Ska tanka när jag kommer hem och se vad den dragit då.
av Dimman127
Saabturbo95 skrev: tis 20 dec 2022, 21:22 Har en ny XC60 T6 (hämtades 1 dec). Jag har kört nästan enbart på el första 60 milen i stadstrafik (Göteborg).
Tankade för första gången häromdagen och tankade då fullt. Idag körde T&R Göteborg - Malmö (bara motorväg mer eller mindre). Hade ca 70% batteri när jag startade. När jag kom hem tankade jag igen och den hade dragit 0,75 l/milen + all el på dessa ca 60 mil (hade kanske inte 100% full tank då värmaren använt bränsle senaste dagarna, men nästan). Det regnade en del, jag låg mestadels runt 105-110km/h. Hade satt naven på slutdestinationen i Malmö så när jag kom fram var all el förbrukad. Hem körde jag på bensin hela vägen. Hade 3 stopp på vägen hem och 2 på vägen dit.

I pure läget har jag kört 7,8mil med den och då var det minusgrader varje dag och isigt men inte snö. Enbart i stadstrafik. Så den går riktigt snål på el. Tillräckligt pigg på el, dock jobbig att komma iväg med på isiga vägar som varit nu om man har Pure inställt. Så rekommenderar hybrid vid halt väglag.
Imorgon blir det ny resa på ca 50 mil med helt tomt batteri. Ska tanka när jag kommer hem och se vad den dragit då.
Har du någon mer info från resan? Hur blev förbrukningen?
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.