Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

För dem som är intresserade av verkningsgrad hos en asynkronmotor kan läsa här:
Bestämning av verkningsgrad och förluster i en asynkronmaskin enligt IEC (Andersson & Åkerström 2010)
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/M ... sonMSc.pdf
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/M ... sonMSc.pdf

Normalt är verkningsgraden högre än 90% på stora asynkronmotorer vid hög last. Men på mindre elmotorer som går med låg last kan den vara riktigt låg. Det finns dock många olika typer av elmotorer. Det är inte alla batteribilar eller hybridbilar som har asynkronmotorer.
Normalt nämns uteffekt från motorn i elbilar. När det gäller Tesla har det varit jävligt roddigt!

Kring 2014 om man kollar på en Model S så registrerade Transportstyrelsen dom med motorkraft 69kW, trots att toppeffekten var på över 400hk.
Det var p.g.a att Tesla rapporterade 69kW som nån slags värde för långvarigt effwktuttag från batteriet.

Sen blev det helt galet åt andra hållet, då man istället la ihop alla kw som motorerna levererade, och plötsligt fick man över 700hk i registret (med sjukt hög försäkring som effekt trots samma egentliga effekt som bilar från 2014.).

Man hade då inte tagit hänsyn till att max effekt som man kan ta ut ur batteriet samtidigt motsvarade runt 450hk. Alltså motorerna var på högre effekt än det var möjligt att ta ut samtidigt ur båda.

Tesla blev t.o.m Stämda för att dom gick ut och sa att bilen hade 700hk fast den riktiga effekten man kunde få ut bara var runt 450hk.

Nu ska siffrorna stämma med vad bilarna faktiskt har, och det är många som bänkat bilarna för att kontrollera. :)
Lövet skrev:Länken funkar inte. Men om jag får gissa så ligger problemet hos journalisten och inte hos tillverkaren. Brukar vara så...

Volvo XC60 T8 AWD R-design

Pris, från kr: 636 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 469/B 190/H 166.
Bagagevolym, l: 468–1 395.
Tjänstevikt, kg: 2 174.
Maximal dragvikt, kg: 2 100.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med kompressor, volym 1 969 cm3, effekt 320 hk/400 Nm. Elmotor 87 hk/240 Nm. Totalt 407 hk/640 Nm.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda. Framhjulsdrift med elmotor på bakhjulen.
Batteri: Litiumjon, 10,4 kWh.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,3 s.
Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 49 g/km. Räckvidd på el 45 km.

Jag hittar inga uppgifter från Volvo hur stark elmotorn är, men totaleffekten stämmer med Volvos (gamla) uppgifter, liksom bensinmotorns effekt.
Det kan ju hända att Vi Bilägare kommit fram till elmotorns effekt och vridmoment genom en enkel subtraktion.

Här kommer ett märkligt citat från Gröna Bilister:
"Volvos första laddhybrid, baserad på V60, har en dieselmotor under huven. Det ratades nu för XC60:an, där en bensinmotor på två liter och 320 hästar kombineras med en elmotor på 86 hästar. Att lägga ihop de båda effekterna för att få den samlade maxeffekten brukar vara avancerade matematik, men inte denna gång - totalt har Volvon 406 hästar. "
mikebike skrev:.
Det kan ju vara så att Volvo helt enkelt anger elmotorns effekt vid samma varvtal som förbränningsmotorn oavsett elmotorns toppeffekt? Det borde dock någon från Volvo svara på.

Så här anger VW effekten på GTE. Känns tydligt.

Elmotor effekt/vridmoment
85,5kW (114 hk) max 330Nm

Förbränningsmotor effekt/vridmoment
115,5kW (154hk) max 250Nm

Motorer i samverkan effekt/vridmoment
163kW (218hk) max 400Nm
Vw GTE har väl elmotorn och förbränningsmotorn på samma axel? Volvo har ju valt att ha elmotorn på bakre.. Blir kanske lite skillnad i hur man kan räkna ihop det då?
Jag tror helt enkelt att Volvos marknadsföringsavdelning anser att man inte bör blanda in korrekta fakta för då blir det alltför komplicerat. ;-)
Dessutom får man ju ett högre värde om man adderar toppvärdena istället för att ange faktiska värden.
joel80 skrev:Vw GTE har väl elmotorn och förbränningsmotorn på samma axel? Volvo har ju valt att ha elmotorn på bakre.. Blir kanske lite skillnad i hur man kan räkna ihop det då?
Samma motoraxel, så att båda motorerna driver genom växellådan?
Då är det ganska lätt att skapa grafer över effekt och vridmoment genom att addera vid vissa varvtalsintervall.

En direktmonterad elmotor (på bakaxeln) har ju sin maxeffekt vid en viss hastighet, medan en motor med växellåda har max effekt vid flera hastigheter.
En har lite fördelar där mot förbränningsmotorer.
Elmotorer är en väldigt högvarvig motor och är effektivare över en större del RPM samt har väldigt högt vrid (fullt vrid) redan från noll.
Så även om de också har en maxeffekt vid en viss hastighet är de jämnare över en större del än förbränningsmotorer. Det är ju anledningen till att man ofta inte behöver växlar, men också anledningen att vissa elbilar inte har högre maxfart än 15-170km/h. Tesla har som ovan sagt två motorer där man har olika utväxling och på så sätt kan nå högre maxhastighet, plus att motorerna är lite överdimensionerade/kraftigare än vad batteriet kan leverera kraft till.

Ni är långt mer kunniga än mig på det här, och speciellt när det gäller vanliga motorer, men av vad jag förstått, via t.ex filmer som den här:

Och den här:

....så finns det vissa rätt väsentliga skillnader. Sista videon där som förklarar "back EMF" och peak torque är intressant. :)
mikebike skrev: Samma motoraxel, så att båda motorerna driver genom växellådan?
Nej jag tror inte det funkar på det viset.. Du har ju helt annorlunda RPM-intervall på en elmotor....
Vet faktiskt inte alls hur dom gör när dom har elmotorn på samma hjulpar.
joel80 skrev: ons 24 okt 2018, 23:02
mikebike skrev: Samma motoraxel, så att båda motorerna driver genom växellådan?
Nej jag tror inte det funkar på det viset.. Du har ju helt annorlunda RPM-intervall på en elmotor....
Vet faktiskt inte alls hur dom gör när dom har elmotorn på samma hjulpar.
Elmotorn driver "på samma motoraxel" (eller rättare sagt, på utgående axel från växellådan.) via en planetväxel som ser till att varvtalet blir samma. det är det vanligaste.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]